
Institute for European Studies

Tbilisi State University 

State of Georgian media since the Rose Revolution

                                                                 Master Thesis

                                                                        by

                                                              Eter Tsotniashvili

Supervisor: Tamar Beruchashvili

Co-supervisor: Tamar Khuntsaria

A dissertation submitted in particular fulfilment of the requirement of the Institute for 

European Studies at Tbilisi State University for the degree of Master of Arts (European 

Studies)

                                                                             

                                                                             Tbilisi

July, 2010



2

Table of Contents

Table of content .............................................................................................................. 2

Abstract ........................................................................................................................... 4

Abbreviations ................................................................................................................... 5

Introduction ....................................................................................................................... 6

1.Background

1.1 The Legacy of Communism ...................................................................................... 10

1.2   At War with the Press .............................................................................................  12

1.3 Soviet Dictatorship Ends .......................................................................................... 15

2. Georgian Media after Soviet Union .......................................................................... 16

2.1 Media, Politics and Standards .................................................................................. 17

2.2 Legislation ............................................................................................................... 19

2.3 Economic Factors .................................................................................................... 20

2.4 Press ....................................................................................................................... 21.

2.5 Television ............................................................................................................... 22

3. Media’s Role in Colour Revolutions ................................................................... 26

4. Methodology ........................................................................................................ 34

5. Case Study .............................................................................................................

6. Theory .................................................................................................................. 51

6.1 Framing Theory ..................................................................................................  51

6. 2 History and Orientation ...................................................................................... 54



3

6.3 Framing and Agenda Setting Theory ........................................................................ 55

6.4 Priming and Agenda Setting Theory .......................................................................... 56

6.5 Theory in Elections ...................................................................................................... 57

6.6 Issue of Voting .......................................................................................................... 57

6.7 Agenda Setting Theory in Elections ........................................................................... 58

6.8 Public Judgement ...................................................................................................... 63

6.9 Explaining media’s role in voters decision-making process during the elections through 

Agenda Setting Theory ………………………………………………………………………… 64

7. Conclusion …………………………………………………………………………………..  66

8. Bibliography ………………………………………………………………………………….. 68



4

Abstract

Evaluation made by local and international organizations emphasizes that media freedom 

remains a significant challenge despite the fact that Georgian legislation defends freedom of 

speech and expression (the Law of Georgia on Broadcasting, the Law of Georgia on the 

Freedom of Speech and Expression, Constitution of Georgia). As a former soviet country 

Georgia does not have a big experience of media independence as following the soviet time 

media was under the pressure of interested individuals and government. 

The situation has slightly improved since the Rose revolution, in which the media played a 

huge role with its biased coverage, however in recent years progress has been more 

significant. Despite challenges and problems, the Georgian media is now more balanced than 

before. The international community and organizations have played a large role in this, 

particularly ENP which came into force in 2004 with the aim of strengthening democratic 

institutions including media in the country.

Implementation of the ENP Action Plan is important for Georgia for two reasons: The Plan’s 

priorities are focused on creating and developing democratic institutions, which will promote 

the country’s overall democratic development. It will influence Georgia’s potential of 

integrating with the European Union. 

The Georgian government agreed to accomplish the following commitments as stated in ENP 

AP including “Ensure freedom of the media. Encourage proper implementation of the Law of 

Georgia on Broadcasting and the Law of Georgia on Freedom of Speech and expression; 

Work towards adopting audiovisual legislation in full compliance with European standards 

with a view to future participation in international instruments of the Council of Europe in the 

field of media.”1

The media plays a big role in determining voters' final decision. Despite certain improvements 

in the media field its achievements and problems remain the same after the Rose Revolution.

The major achievement is media pluralism and the lack of government censorship. Any 

                                                          

1 The EU-Georgia Action Plan, http://ec.europa.eu/environment/enlarg/pdf/enp_action_plan_georgia.pdf



5

information which a journalist has made available for the public and every major political 

position, including radical ones, is expressed in the media. The main problem is the media’s 

over-politicisation: the media owners think it is a tool for promoting political projects and not a 

business which responds to public demand. One of the problems the Georgian media faces is 

the lack of professionalism among journalists and a lack of will in the media to uphold 

professional standards. 

The media plays a crucial role in a democratic society, as on one hand it informs people's 

attitudes and opinions about different political leaders and on the other hand it gives 

politicians an opportunity to assess the public mood, which makes it possible for all to 

participate in free political debates. 

Having a media with overwhelming power is the same as having a weak, Government-

controlled media. The media itself, particularly the Public Broadcaster, should be reponsible 

to the people it serves. This can be enforced by adopting a regulation system and introducing 

organs of independent rule.

When talking about media freedom in Georgia, journalists and experts primarily focus on 

editorial policy, rather than the freedom to feature opposition politicians on talk shows. 

However, it should be noted that such an opportunity itself promotes the freedom to express 

political views and pluralism.

The owners of media outlets play the greatest role in determining a television station’s 

editorial policy. Their directives are announced at meetings of producers with general 

directors. Producers are, in turn, in charge of communicating with journalists about what 

theme may be covered and how (including determination of the vocabulary used in 

connection with the theme). The phrase “it came down from above” has become a feature of 

journalists’ speech.

This paper will cover the condition of the media in various states of the Soviet Union and try to 

describe the whole picture what kind of challenges the media had and how Georgian media 

developed from the ashes of the Soviet Union.  As a case study I will highlight recent self-

government elections in Georgia during which media monitoring was carried out, concluding 

that Georgia made a step forward in media sector



6

Abbreviations

EU              European Union

ENP            European Neighborhood Policy

ENP AP      European Neighborhood Policy Action Plan

FSU          Former Soviet Union

OSCE        Organization for Security and Co-operation in Europe

ODIHR        Office for Democratic Institutions and Human Rights

UNDP          United Nations Development Programme

CRRC        Caucasus Research Resource Centre 

IEOM          The International Election Observation Mission

PACE         Parliamentary Assembly of the Council of Europe 

PA            Parliamentary Assembly

NGO           Nongovernmental organisation

GPB            Georgian Public Broadcaster

UNM           United National Movement

CEC           Central Elections Commission



7

Introduction

In 1970s Georgian dissidents Zviad Gamsakgurdia and Merab Kostava begun publishing 

‘Golden Fleece’ - an independent magazine. At that time the majority of Georgians did not 

believe it would ever be able to create any threat to soviet empire. Interestingly though, this 

idea was not shared by Soviet special services as they knew full well what kind of threat a 

free media could bring to a totalitarian regime. For that reason alone both Gamsakhurdia and 

Kostava were arrested.

Today there is no doubt that the media has a huge influence on formation of public 

opinion. 

Polish leading anticommunist activist and first president after Communism, Lech 

Walesa said in 1993 that “the level and state of the mass media determine the development 

of democracy.”

Despite the enthusiasm and euphoria that accompanied the anticommunist earthquake 

in the late 1980s, the anticipated societal and economic change for the region has proven to 

be a formidable task. Democratization in the former communist countries still has a long way 

to go. A deep rooted backward mentality and striving to resuscitate ailing economies hampers 

those Central and Eastern European nations in their aim to complete desperately needed 

reforms in all spheres, with the media being just one such area, an important part of the 

democratic process, as Walesa predicted. 

In light of the significance of a promising legal culture in the creation of a democracy-

building press in the region, I started an analysis of media laws in the former communist 

countries. I decided to study the entire whole former Soviet-controlled region of Europe, since 

these countries share a common political and cultural history, developing along the same 

lines. 

Some former Soviet Union (FSU) countries have been successful in rebuilding the 

legal system, while others lag behind; all these young, struggling democracies are going 

through a painful transformation, with unforeseen obstacles and challenges. As Bernard J. 

Margueritte pointed out, the press reflects the checkered communist past: “Beset by weak 

professional training and standards, by intense competition, by an invasion of Western 



8

investors, managers and press models, today the Eastern European press is at sea, freed of 

its old Communist moorings (or shackles), but without a clear course to sail.”
2

While most post-communist regimes have abandoned the communist media legislation 

that was in place to serve the interest of a centralized power, some have replaced it with laws 

that in many cases are more draconian than the former communist ones in order to control 

the media and constraining journalists from reporting fairly and independently, just as it did in 

the communist era. Ray Hiebert advocates that this is because the post-communist rulers fear 

that a lack of legal control of the media will lead to chaos in these countries.3

This aim achieved, logically, the next step would be to rethink media development, 

making it more economics-oriented. Slavko Splichal said, “Deep economic crisis in the former 

socialist countries makes the question of an appropriate legal and financial encouragement of 

independent media even more urgent.”
4

Many media outlets in FSU find it difficult to survive economically. It is hard to run 

private media in an economy where productivity is low, there is slow capital movement and 

advertising (and the associated revenue) is scarce. In spite of this, the media survives, 

although it is sometimes forced to compromise its independence in order to assure its 

financial survival and keep newspapers, radio and television stations afloat. It is more and 

more common for reporters to accept freebies, social invitations and other gifts, and of course 

they are wary of the threat of legal action (a common occurrence in countries of the FSU). 

Thus reporters are increasingly putting their own independence a risk. So it is clear that 

media development is intertwined with the state of the legal framework culture in these 

Eastern and Central European countries. 

Finally let us think about public perception of the media as it is an important 

mechanism of democratic society. In a study of independent media, Price and Krug stated, 

                                                          

2 RICHTER, Andrei. (2007). Post-soviet perspective on censorship and freedom of the media. Moscow: 

Izdatelstvo “IKAR”. 328 p. ISBN 978-5-98405-043-1.

3 Hiebert, Ray. “Transition: From the End of the Old Regime to 1996” in Eastern European Journalism

4 Splichal, Slavko. Media Beyond Socialism: Theory and Practice in East-Central Europe. Boulder: West view 
Press, 1994 (p.43)



9

“There is a close interaction between what might be called the legal-institutional and the 

socio-cultural, the interaction between the law and how it is interpreted and implemented, how 

it is respected and received. In this sense, another important factor to the enabling 

environment is the response of the citizenry.”5

                                                          

5 Price, Monroe E. and Krug, Peter, op. cit. 



10

Background

The Legacy of Communism

According to some communication experts, under communist regimes the media was 

successful in fulfilling its role as a transmission belt from the party to the people. 6 The whole 

of communist-ruled Europe followed the same pattern. With regard for the Leninist belief that 

media and mass communication are a crucial part of the political process, Eastern and 

Central European rulers established a system whereby members of press had a privileged 

position. The most important channels of communication, television and radio were under the 

direct and firm control of the party. State-run TV and radio networks were the mouthpieces of 

the regime; heavy censorship ensured critics were stifled and that no contradictory, 

inflammatory or subversive opinions got in the way of the official flow of information. In this 

communist information system the media organs were completely centralised, with the 

communist party and its multi-layered structure at the head of the system. 

In her book on media in Soviet Russia, Ellen Mickiewicz describes another feature that 

characterised the old, Soviet-type media system – saturation. Seeking total penetration of the 

potential audience, the Soviet leadership was in charge of approving the message pattern 

and content, and then sending it out to thoroughly dominate media output.7 According to the 

internal rules of the nomenklatura, only communist party members agreed upon by the Soviet 

political leadership could occupy the leading positions in mass media. 

                                                          

6 Post-Communism and the Media in Eastern Europe (edited by Patrick H. O’Neil). London; Portland, OR: F. 
Cass, 1997.

7 Mickiewicz, Ellen. Changing channels: television and the struggle for power in Russia. New York, Oxford 
University Press, 1997 and Mickiewicz, Ellen. Soviet Political Schools; the Communist Party Adult Instruction 
System. New Haven, Yale University Press, 1967. 



11

This centralized system with media as a link in the chain of power survived in most 

European former communist countries. Its legacy plays a substantial, negative role in the 

recovery transition process that media is working to complete. Examining the evolution of 

former communist states, political theorists identified six key legacies.8 The first is the cultural 

legacy, with backwardness, victimization and intolerance as its main expressions. In the 

context of failed promises, and the brutal exercise of power and enforced political 

participation, Leninist regimes “prevented the emergence of a ‘public realm’ and instilled in 

their societies a deep distrust of government and general political passivity.”9

Another important legacy is social, due to the absence of an established successor 

elite. In the Communist era elites nurtured patron-client relations, aiming at achieving goals 

rather than building a merit-based bureaucracy. This legacy blocks the emergence of a liberal 

society in which there is mutual respect for rights. The political legacy of weak party systems 

with shallow roots, is also felt in the post-communist societies and can be seen in the lack of 

programmatic party platforms. National legacy is the interrupted process of nation-building in 

FSU countries; in particular it applies mainly to those FSU countries, where, in addition to 

communisation, a Russification process was forcefully imposed. 

Changing state media outlets by making them quasi-commercial is the ultimate 

dangerous model, as they then become the slave of two masters, under state and commercial 

control, leaving no hope for free and independent reporting. The market has moved in and 

has pushed media outlets to open themselves to any and every source of funding, resulting in 

the stations being subjected to the worst of both worlds.

                                                          

8 Political and Economic Trajectories in Post-Communist Regimes in Liberalization and Leninist Legacies: 
Comparative Perspectives on Democratic Transitions (Beverly Crawford and Arend Lijphart, editors). Berkeley, 
Calif.: International and Area Studies, 1997. 

9 Jowitt, Kenneth. “Weber, Trotsky and Holmes on the study of Leninist regimes” in Journal of International 
Affairs, Summer 1991, p. 31-50. FIGHTING LEGACY: MEDIA REFORM IN POST-COMMUNIST EUROPE 4



12

At War with the Press 

The reformation of the media and economic and political reform in the former 

communist countries are inextricably intertwined processes.10 While some of the former 

communist countries have made more progress in the process of democratisation, others 

have chosen to continue the authoritarian politics inherited from communism. More than a 

decade after the fall of communism, a new “Iron Curtain,” separating a substantially reformed 

Eastern European Bloc from a group of countries that have made slower progress, can be 

drawn from Estonia in the north all the way south to Slovenia. Countries like the Czech 

Republic, Poland, Hungary, Slovenia and the Baltic states are demonstrating signs of 

economic and political growth. But going east to Belarus, Russia, Ukraine and Central Asia, 

the state of media reform is in shambles.11

Declaring their independence from the Soviet empire in the early 1990s, many of the 

FSU countries faced a severe identity crisis. Some, such as Belarus, Moldova or conservative 

eastern Ukraine, have craved a Russian commonwealth directly subordinate to Moscow. On 

the other hand, the Central Asian nations for example, have reinvented their identities, but 

while they have rejected the Soviet influence, they draw on its worst feature – the 

authoritarian model for statehood. Forced to tolerate the dictatorship of the clans instituted by 

the new leadership in their countries, these nations’ efforts for reform lag far behind the rest of 

the Eastern Bloc. Soviet “iron fist” formulae have simply been replaced by their own styles of 

domestic dictatorship, their versions often being more repressive than those during Soviet 

times. 

Facing authoritarian regimes loath to accept opposition and criticism, with distressed 

economies, media independence is virtually non-existent in every one of these nations 

                                                          

10 Jeff Trimble, director of broadcasting with the Congress-funded Radio Free Europe/Radio Liberty agreed with 
this. In an interview conducted in Washington, D.C., Trimble gave the example of Poland, where the post-
communist leadership chose to speed up reform in the early 1990s and reaps the fruits of these reform policies 
today. Therefore, Poland has a free and vibrant media whereas in Armenia, for instance, the poor state of the 
economy has hindered media development.

11 Mark Palmer, former U.S. Ambassador to Hungary and former Deputy Assistant Secretary of State in charge 
of U.S. relations with the Soviet Union and East Central Europe.



13

isolated from the progress that is being made to their West. In his essay on the economic 

transition in post-communist countries, Lajos Brokos describes countries such as Belarus, 

Uzbekistan and Turkmenistan as paradigms of “no-reform,” which have maintained central 

economic planning, with a significant share of financial and even physical resources still 

allocated by direct government decision, not by market forces.12

In a country like Belarus, where the population has an ingrained fear of opposing the 

leadership (a legacy of the Stalinist years) the media has resigned itself to a fate as a 

mouthpiece of the political leadership. A repressive system set up to serve the political power 

structure has purged the voice of dissent. An example is Pavel Sheremet, a former head of 

the Minsk bureau of Russia’s ORT television. In 1997, he was arrested and subsequently 

jailed after he had reported a link between smuggling networks operating at the Belarusian-

Lithuanian border and the secret funds of the country’s president Alexander Lukashenko. 

Draconian media laws in Belarus stipulate a term of up to five years in prison for defamation 

of the president, while the Public Council on Implementing the Law on Press, a state-run body 

comprised of government-appointed members and editors working with the state media, 

ensures that this legislation is enforced. State institutions are instructed to withhold 

information and advertising revenue from private media outlets.13Belarusian state television is 

used openly by the government to attack foreign diplomats, international organizations (such 

as the Organization for Security and Co-operation in Europe), and various human rights 

monitoring groups. 

This condescending attitude of the government towards the media has ignited a 

dispute among journalists. Lawmakers have tried consistently to force the independent press 

out of business, while state media enjoys preferential treatment. The two camps, state and 

non-state, have engaged in endless feuds, ensuring public distrust of the press through a 

                                                          

12 Brokos, Lajos. “Comments on Fischer and Sahay,” in Transition and Growth in Post-Communist Countries: the 
Ten-Year Experience (edited by Lucjan T. Orlowski). Cheltenjam, UK; Northampton, MA: Edward Elgar, 2001.

13 “Throughout 1999, the authorities used both old and new tools for harassing independent journalists. These 
ranged from the long-standing practices of ‘official warnings,’ the denial of official information, interference in 
printing houses, arrests, bullying and street beatings



14

non-stop cycle of attack and retaliation. Public cynicism towards the media, along with the 

intrinsic fear and insecurity in which Belarusian people live, have worsened the media’s 

standing in this authoritarian state. 

Post-Soviet Ukraine has been through a similar experience. In 1997, two Ukrainian 

journalists were killed, others beaten up and the authorities closed down a newspaper. Before 

parliamentary elections in 1998, the Ukrainian leadership used a whole host of legal tools to 

silence opposition newspapers and continued attacks against journalists. The country’s 

criminal code, which specifies prison terms for libel was used to silence dissenting voices. 

The 1992 Law on Information contains a number of vague restrictions on information. For 

example, the press is forbidden from publishing information that calls “for an overthrow of the 

constitutional order, a violation of the territorial integrity of Ukraine.” Stories promoting 

“propaganda for war, violence, cruelty, fanning of racial, national, [or] religious enmity” are 

also prohibited.14

In 1994, Ukrainian authorities instituted another law directed at the media, banning 

journalists from publishing any information that could be considered a “state secret.” The 

vague definition of official state secrets, including such broad categories as defence, 

economy and foreign relations, gives the authorities numerous legal loopholes with which to 

control and silence journalists.15 The poorly funded Ukrainian judiciary, with judges unaware 

of the ever-changing legislation, contributed to the weakening of the media.16

All these actions against a free media helped incumbent president Leonid Kuchma 

secure re-election in 1999, just a year before another huge scandal further harmed the 

already poor image of the country. Gyorgy Gongadze, an editor with the Internet newsletter 

“Pravda Ukrayiny,” whose reports had been renowned for their critical tone toward the 

                                                          

14 Ukraine in IJNet archives

15 “Comparative Analysis of Independent Media Development in Post-Communist Russia and Ukraine,” 
published by Internews-Russia. July 1997.

16 “Ukraine Media Analysis.” IREX/ProMedia – Ukraine.



15

Ukrainian government, disappeared in September 2000. Two months later, the journalist’s 

decapitated corpse was found outside Kiev. President Kuchma has been accused of ordering 

this murder.17

Soviet Dictatorship Ends

A significant factor of the Soviet legacy in Eastern and Central Europe is a mentality, 

inherited by both the political establishment and the society, which bred in a fear-based 

relationship between the state and its citizens. A consequential product of this legacy is the 

revival of authoritarianism in some of the FSU countries. By keeping the repression-oriented 

leadership and centralized economies, the dictatorships that survived the fall of communism 

deterred foreign investment and discouraged Western aid essential for rebuilding their 

bankrupt states. Such an oppressive political and economic environment with coercive 

legislation and excessive limitations was a huge obstacle to the development of independent 

media. 

As well as the dictatorships operating in the countries that were directly subjugated to 

Russian ideology until two decades ago, another part of the Soviet legacy that has survived in 

many of the former FSU nations is the dictatorial behaviour of the political leaders in the 

region. Although most of the post-socialist leaders outwardly professed their democratic 

beliefs for appearance’s sake, dictatorial behaviour has frequently surfaced even in some of 

the states boasting more developed democracies. These autocratic politicians have hindered 

the evolution of the legal culture in the former communist countries, wielding substantial 

influence on post-socialist media policies. 

With the collapse of the Soviet empire and its system of ideological, political and 

economic control over its subordinate nations, the spectrum of political opportunities 

increased and allowed the emergence of a new wave of national dictators. But with anti-

                                                          

17 The Ukrainian president was accused of playing a major role in Gongadze’s murder. Despite this and other 
political scandals, such as corruption and systematic use of the police and security forces against political 
opponents, Kuchma repeatedly refused to resign. On the contrary, he kept on maintaining a strong grip on 
power. (See Ukraine in IPI Report, 2001.)



16

communist revolutions and people seeking democratic reforms, post-socialist leaders were 

compelled to make concessions such as free press, political pluralism, elections and free 

markets. 

Georgian media after Soviet Union

Following the collapse of the Soviet Union collapsed and Georgia gained independence, there 

were two major factors influencing the Georgian media: national or state intervention and 

international global demands. Unlike the Russian media outlets, which could draw on their 

Soviet era experience, the Georgian media had had no media outlets they could truly call their 

own – they were imposed by and dictated to from the Soviet hub – Moscow. Secondly, the 

level of education in schools of journalism was extremely low and unsatisfactory, a possible 

explanation being that Soviet policies were such that they inhibited the formation of qualified 

specialists in the republics. Similar trends were visible in other fields of academia, with the top

specialists and scholars being invited to work in Russia.18

After independence other a new issues began to influence the situation among the media: the 

near total collapse of the economy, mass poverty and vast unemployment. These were 

viewed as a consequence of the breaking away from old Soviet connections. Economic 

problems were intensified by political problems. Throughout the 1990s, Georgia was in reality 

not really a state, despite gaining independence. The country experienced many hardships, 

including civil war, loss of territories and many other changes.

As a result of the state of the country’s affairs a new media emerged. The outlets needed to 

secure of funding and its professionals had to acquire fresh professional standards and adopt 

a whole new way of working. And all this while the authorities continuously tried exert its 

influence, dictate what they should cover and impose their own goals and interests.

Under Z. Gamsakhurdia there could be no talk of a 'free media'; only two state TV channels 

existed, and they were used by the president's followers to urge the population to fight the 

                                                          

18 Berekashvili Tamar (2009) Trends in Georgia’s Mass Media after the Rose Revolution 



17

Enemy i.e. ‘pro-Russian forces', 'red intelligentsia', etc. The printed press displayed greater 

independence but its circulation was small and irregular. The major printed edition was the 

newspaper ‘Sakartvelos Respublika’, and it was completely governmental.

It was during the presidency of Eduard Shevardnadze that the Georgian media first began to 

experience some freedom of speech; these initiatives were supported by Western funds.19

Media, Politics and Standards

Ever since Georgia became independent in 1991, issues of freedom of speech and the 

independence of the mass media have regularly surfaced during difficult periods. This was 

particularly true during the periods when power was changing hands, which in Georgia’s case 

usually included the use of force, through coups and revolutions. Almost all opposition 

protests have been accompanied with criticism of information policy and requirements of 

independence of mass media.

Today a great deal of political information is actually disseminated by mass media. However, 

hopes that censorship and pressures on media, particularly on TV may transpire to be 

premature. The events of November 2007 showed that the fight for independence and media 

freedom was not easy, and it has to be continued. While in Tbilisi, the capital, the fight has 

brought victory with newspapers and TV channels being able to disseminate more complete 

information including oppositional opinions and views, in the regions, in the regions the 

situation is very different.

During the Soviet period, journalism was associated with ‘correct and competent’ descriptions 

of information as prescribed from above, and this information was nothing more than 

statements of the main principles and knowledge of the Communist Party of Soviet Union. 

                                                          

19 Berekashvili Tamar (2009) Trends in Georgia’s Mass Media after the Rose Revolution



18

After the collapse of the communist regime it became completely devoid of such content and 

had to formulate anew its goals and purposes. In this regard there was considerable 

assistance from different international programmers, for example overseas training for jour-

nalists. This assistance came mainly from European and other Western states who wished to 

share their experience. It should be noted that there were many newcomers entering the field 

of journalism. Incidentally and rather interestingly, many of those who worked in the media 

during Soviet times, and even during Z. Gamsakhurdia's rule, left the profession.20

In newly established mass media outlets, information has lost the status of knowledge and 

has turned into opinion, narrated by separate journalists and politicians. However, for a rather 

long time, and to some extent, even now, printed information is still a source of primary facts 

and opinions for some people, especially the elderly. It is very rare for the new generation of 

young people who have entered the field of journalism to have benefitted from an education in 

journalism. They started work, acquiring necessary skills as they went along. Unfortunately, 

as a consequence, they are often biased, do not follow main ethical norms, and are 

excessively pushy and partial. A large number of media outlets (newspapers, television and 

radio channels) endeavoured to minimize these weaknesses and continue to spread relatively 

complete information among the population.21

In addition to the domestic conditions described above, the media in Georgia operates in a 

global context. Independence brought Georgia the rights and responsibilities to act in 

accordance with global international requirements and standards. This means not only 

informing its own population about world events, but also establishing international 

connections and disseminating information about Georgia abroad. Previously, during the 

Soviet era, this external role was fulfilled by Moscow.* New realities and the broadening of 

rights, freedoms, functions, and challenges led to new 'professional types', the so-called 

'experts' appearing and developing in Georgia. These individuals, specialists in one field or 

another, now often act as opinion makers. They provide analysis and commentary on major 

                                                          

20 Berekashvili Tamar (2009) Trends in Gerorgia’s Mass Media after the Rose Revolution

21 Berekashvili Tamar (2009) Trends in Georgia’s Mass Media after the Rose Revolution



19

events for the public, and thus are influential. The number, qualification and areas of interests 

of such experts increases year upon year.

Legislation

In June 2004 a new law on freedom of speech was adopted. 22There had previously been 

several versions of the law, developed not only by the government but also by non-

governmental organizations such as the Freedom Institute, together with representatives of 

mass media. On 10 August 1991 the Law on Press and Other Media was adopted – it was 

one of the first legislative acts of the independent Georgia. Some of the articles of this law 

were revised in 1997 and the main issues, relating to the regulation of functioning of the 

media, were eventually passed into the sphere of other legislation acts.

In 1999 the Georgian Parliament approved the Law on Press and Freedom of Speech which 

was superseded in 2004 by the adoption of the new law (Law on Freedom of Speech and 

Expression). Critics consider the new law to be less liberal than the former one, although the 

1999 law was criticized for being too liberal, for giving journalists excessive rights and 

freedoms, and for not banning expressions of ultra national, fascist and racist character. The 

current law deals specifically with measures envisaged in cases of insulting officials and the 

presentation of false information. However, there were no sensational incidents related to 

these articles.

On the other hand, the cases of insulting journalists are quite frequent, including offence and 

various forms of protests both from authorities and opposition against information coverage. 

One example was the protest from the entire ruling elite (members of parliament and 

                                                          

22 Law on Freedom of Speech and Expression in Georgia, 24 June 2004



20

government) against the TV company Imedi. They all refused to give interviews to journalists 

from this company and refused to participate in televised debates and talk shows.23

Economic Factors

In Georgia, influence on the media is exerted using economic instruments rather than state 

regulation. However, worth noting is that after the Rose Revolution state control was 

strengthened and in some cases the state interfered in the work of media directly and in 

coercive manner. The November incident with Imedi TV is just one example. It was 

interference from the state and ruling structures that made 35 journalists unify and establish 

the Unity of Independent Journalists (June, 2008). The first steps have been taken and the 

organisation is expected to involve more journalists in future.

Following the collapse of the Soviet Union, mass impoverishment of the population occurred. 

Newspaper circulation fell, TV was able to broadcast on only two channels, and this was 

further exasperated due to the lack of electricity. The role of radio increased. In a short period 

of time, the number of radio stations sharply increased, and they continue to broadcast today. 

Their popularity remains high although information programmes are rare and short. At present 

most radio-channels play a role mainly in entertainment

Funding remains the main problem for the mass media. Georgia is a small country (with a 

population of just over 4 million) and the number of potential media consumers is not large. 

This limits the market for advertising, which is particularly important for television. All TV 

channels, except the public broadcaster, are privately owned, but in a situation where loyal 

channels have support from the state, most television companies turn out to be pro-

governmental. At present there is only one television channel that is independent from 

government influence, namely Kavkasia. The rest have ceased to function due to a lack of 

                                                          

23 Berekashvili Tamar (2009) Trends in Gerorgia’s Mass Media after the Rose Revolution



21

financial resources. Their work is blocked in every possible way. Even Kavkasia is prevented 

from broadcasting nationwide and can be viewed only in Tbilisi.

Georgia's economy has experienced uneven development, and one consequence is that 

production is concentrated in the capital, Tbilisi. In the regions, local markets are extremely 

poor and the local media does not possess the economic basis required for independence. 

Some mass media outlets exist by receiving grants, which in reality decreases their 

independence. Frequently, funding comes from the state. For example the TV company 

Rustavi 2 receives special financial support from the state, which decreases people's trust 

towards it.

The Press

The majority of Georgian newspapers are independent, and at present the printed press is the 

most independent form of media. This can be explained by the fact that political authorities 

are less interested in the press. Circulation of newspapers is low and the majority of 

population has no access to the press because cannot afford it. State institutions have even 

stopped analyzing the press because if it holds opposition opinions they are considered non-

threatening. Authorities focus their attention primarily on television and radio; however, as 

was mentioned above radio content is generally less political.

The maximum circulation of daily newspapers is 80,000, and even this is gradually 

decreasing. Readers evaluate the quality of the press as unsatisfactory. Journalists, 

themselves, are also aware of the low quality of their product. Some experts explain the 

situation by a lack of professionalism – the old professional journalists have left; they could 

not adapt to new reality and young ones do not have the necessary education. Many 

journalists came from other fields, and even those who graduated from higher education 

establishments often do not have required journalistic education. The system of education is 

under reform, but many changes have not had a positive impact or they are not training 

specialists, including journalists.



22

Newspapers are no longer a source for current affairs. Television has taken on the role of 

informing the population about political issues. As for the press, it mainly publishes comments 

and evaluation, opinions and viewpoints. This is true of both daily and weekly newspapers, 

and monthlies even more so. It is often impossible to find description of events in the press -

there are only comments and as a result the reader is unable to grasp the topic of discussion. 

This particularly concerns legal information which should be described in more detail. Thus, 

the press is not take advantage of its strengths, the fact that it can provide a detailed 

description of facts and events, hence it loses out to the competition - television, etc.

The Georgian print media does not always meet western standards, largely because they do 

not publish facts, meaning actual information without a commentary. Usually, in the western 

press, there are special pages for personal opinions, comments and interviews. In the 

Georgian press, there is actually no information except short statements from agencies. 

Furthermore, headlines are, as a rule, loud and do not always correspond to the content. 

Articles and their titles often present the facts one-sidedly and suggest ready-made solutions 

and judgments to readers. As a result, readers can either agree with ready-made judgments 

or reject them. They have no opportunity to make their own judgements.

As a whole, the Georgian printed media is completely politicised, although it should be noted 

that during last few years they have tried to cover global news and world events (but this is on 

the whole, simply reprinted from the foreign press.) The press writes a great deal about the 

political and public elite in general and about people who are somehow associated with 

politics, so that modern political figures have become a part of mass culture. All similar 

publications have the air of a yellow press; readers' concerns are not reflected; nothing is 

written about ordinary citizens, their values and interests are not visible, and regional news is 

almost absent.24

                                                          

24 Berekashvili Tamar (2009) Trends in Georgia’s Mass Media after the Rose Revolution



23

Television

There are 10 national television channels in Georgia, and a few regional ones. Before the 

parliamentary elections of 2003, six of these covered political news to some extent, but since 

then the situation with television has been changing rapidly.

Prior to 1999, the Ministry of Communications distributed frequencies and regulated the 

telecommunications sector. After the Law on Postal and Telecommunication was adopted in 

1999, a National Commission on Communications in Georgia was established. Until the 

Revolution of 2003, its main function was regulatory. The Commission had three members 

and it succeeded in significantly liberalizing the sphere of telecommunications. In 2003, new 

legislative acts were adopted. As a result, the State Television Corporation and Adjara TV 

were formally reorganized into public broadcasters. However, most of the population 

continues to view them as state broadcasters. Before the Rose Revolution, television, like 

other mass media, was characterized by much more diversity with a higher level of pluralism 

than today.

It is well known that the theory of journalism distinguishes three ideal types of broadcast 

institutions: state owned, publicly owned and privately owned, commercial broadcasting. In 

the last decade, a fourth type of broadcast institution has appeared which focuses on political 

broadcasting, aiming not only to present relatively complex information in the field of world 

politics (CNN, BBC), but also to influence audiences in a political sense. Objective and 

independent political broadcasting can significantly promote intensification of the democracy 

in countries like Georgia, Unfortunately, Georgian the political channels, as mentioned above, 

try to influence the population in accordance with the interests of ruling structures. All other 

companies which do not respond to these interests are perceived as oppositional both by 

power structures and the population. Different sanctions are applied to these channels, often 

including closure.

After the Rose Revolution, several non-governmental television channels operated in Tbilisi: 

202, Imedi, Kavkasia and Iberia. By November 2007 only one TV channel remained: 



24

Kavkasia. It is less popular compared to the others, in part because it broadcasts only in 

Tbilisi, in part because the company is poor and thus cannot keep correspondents in different 

regions of Georgia, or produce interesting programming such as televised political debates. 

Yet despite repeated attacks from the authorities (seizure of its building, numerous broadcast 

interruptions) the company continues to operate. The fate of the other companies was 

difficult. 202 and Iberia were forced to close for economic and political reasons. Imedi was 

attacked and robbed in November 2007; many of its journalists were intimidated. Following 

the death of the owner of the channel, Badri Patarkatsishvili, the channel was taken over by 

pro-governmental forces and resumed broadcasting, but as an entertainment channel. In 

August 2008 the channel revived its news programs, but they are not considered by 

population as 'objective'. Channel Mze also lost its political content. The private TV company 

was launched in 2000, but gradually all its objective journalists quit and it is now exclusively 

an entertainment channel. The company Maestro aired political debates, but only for a few 

months. The formerly independent channels Alania, Adjara and the most popular Rustavi 2 

have all become government supporters.

Popular attitudes towards television are in general positive. It is interesting that Imedi and 

Rustavi 2 were more often watched by audiences because they liked these channels, while 

the Public First Channel was watched by audiences who 'liked it more than they disliked it and 

tuned in sometimes or seldom. Most complaints about the public broadcaster were about bias 

and lack of objectivity, while Imedi and Rustavi 2 were generally considered more profes-

sional and reliable.

Public First Channel's audiences were mainly middle-aged people, and this explains its high 

popularity in villages. Rustavi 2’s audience is mostly determined by the level of education, 

while female respondents expressed slightly more positive attitudes towards Imedi. Despite 

the fact that the Imedi channel was considered oppositional by the authorities, respondents of 

the poll did not feel this was the case, and did not distinguish the tone of its reporting as 

different from Rustavi 2 or the Public First Channel. That said, Rustavi 2 viewers tended to be 

government supporters, and the channel was regarded by most respondents as the most 'pro-



25

governmental'. In contrast, Imedi was considered the most objective, reliable and best at 

representing the population's problems and moods.

Among the most popular formats were talk shows, particularly on human rights issues, weekly 

information programmes, covering more or less all the week’s interesting events, as well as 

serials and comedies. Intellectuals enjoy watching non-Georgian programmes, such as 

Mezzo or Kultura, and the church-owned Evrika channel that broadcasts old, favourite films 

aimed at preserving traditional values is also popular. 

In conclusion, it could be said that the Georgian media is not going through the best of times, 

for objective and subjective reasons. Their current status and level are similar to that in other 

post-Soviet countries. From the point of view of freedom and independence, they may be in a 

better situation than media in the Central Asia states, Azerbaijan and even Russia. On the 

other hand, in terms of professional skills of journalists, they are inferior, compared to say, 

Russian journalists. The Russian media is also more diverse in terms of programming, since it 

has many shows on culture, science, history, and the non-political commentaries are diverse. 

For objective reasons described above, Georgian media suffers from low levels of journalistic 

education.25

A second challenge is globalisation. Georgian journalists have largely failed to engage with 

international media in a significant way, both in terms of reporting on global news and 

presenting the news of Georgia to the world. This problem is not acute but still it highlights the 

weaknesses of the Georgian media. And last but not least, journalists have only recently 

managed to unify, to set up an association, not only to protect their rights but to develop the 

code of conduct, standards and ethical norms. Although many journalists have participated in 

preparatory courses and training, both in Georgia and abroad, there remains a need for a 

common approach, internal goals, needs, awareness of special responsibility. However, 

journalists have confidence in themselves, in their importance and permissiveness. Although 

they feel their importance, they hold no real power except as cultural figures. Many journalists 

                                                          

25 Berekashvili Tamar (2009) Trends in Georgia’s Mass Media after the Rose Revolution



26

are associated with the elite, and as such public attitudes towards them are similar to the 

attitude towards members of parliament, officials and authorities of the middle and high levels.

However, the situation is changing. Recent events, such as the November 2007 protests, the 

January 2008 presidential election and the parliamentary election of May 2008, demonstrated 

that the euphoria surrounding TV power is decreasing and journalists are taking steps to 

protect not only their rights but also freedom of speech in Georgia.

Media’s role in Colour Revolutions

The media played a central role in the forming the Colour Revolutions that brought about 

change of regimes in Serbia, Georgia, Ukraine, and Kyrgyzstan. Without the role of media 

structures such as B-92 radio station in Belgrade, Rustavi-2 TV station in Tbilisi, Channel-5 in 

Kyiv, and the Maya Stalitsa-Novosti newspaper in Bishkek, it is hard for one to imagine any 

popular mobilization could take place to instigate peaceful regime change. However there 

exists a gulf between the role played by the media in opposing the old regimes and its role 

following the revolutions. The Colour Revolutions failed to bring a new era of media 

development in which journalists uncover secrets and break past political and social taboos. 

The media appears docile, seeming to have lost its former militancy, as if it is ready to serve 

the new political authorities, and increasingly ready to serve the new capitalists. The Soviet 

media under glasnost broke taboos and made ground-breaking investigations about the past 

and the present, but the media that materialised out of the Colour Revolutions did not ask 

embarrassing questions and did not investigate the fertile material of a decade’s worth of 

corruption in mass privatization, appropriations of public goods, assassinations.26

The Colour Revolutions could have sparked a new media culture liberating journalism and 

reporters from their dependence on political powers. Why did it fail? And how is it that the few 

media outlets which played a strategic role in effecting the Colour Revolutions in the name of 

good governance and democracy no longer work critically and effectively?  Here we argue 

that media development failed in FSU nations not only because of internal developments but 

                                                          

26 Cheterian, Vicken (2009) Colour Revolutions and the Media: Where is the Scoop?



27

also due to external influences. We will show how the old Soviet practice of journalists serving 

the party-state and its goals has developed during the transition with its associated conditions 

and how the new mass media was bound to serve the emerging business and political elite. 

Despite vast international aid to cultivate independent journalism, too frequently, the West’s 

message was corrupted by their efforts to employ the mass media for value-charged 

behavioural change. Donors also used the media for presenting both the West in general and 

the work of their agencies and programmes in particular, in a good light, once more 

undermining the independence of journalism to serve political interests. Finally, those inde-

pendent media that had acted to oppose the ancient regimes considered their role to be for 

political opposition and ultimately of political change, rather than to provide the public with 

information independently and without political interest. There was no scoop from the Colour 

Revolutions as a result of the failure for the development of an independent mass media that 

strives to inform the public rather than serve the interests of political elites.

In conclusion, the role and evolution of the media in the framework of Colour Revolutions 

could help us comprehend the character of those revolutions and their function in the process 

of political change in post-Soviet and post-Yugoslav societies. It could also facilitate a more 

thorough understanding and broaden the debate about how the West perceived democracy 

and democratisation in those societies, policies adopted to promote good governance, and 

their limitations.27

With the fall of the Soviet Union, the political and institutional establishment that had shaped 

Soviet state-controlled media collapsed. New media organisations founded on new rules 

regarding the practice of journalism needed to be established. However more than fifteen 

years since the end of the Soviet era, the transformation of the mass media did not bring 

about a new set of clear definitions on principles of journalism, rather an ambiguous grey 

blend of some elements of journalistic practices dominated by political propaganda and public 

                                                          

27 Cheterian, Vicken (2009) Colour Revolutions and the Media: Where is the Scoop?



28

relations technique, a corruption that does not clarify the media’s role in the new societies, 

leading to public distrust and a deep crisis within the profession.28

Soviet journalism was a profession with peculiar rules; it could only function in the overall 

conditions of the Soviet regime. It was not about reporting real facts and events from the 

editorial offices' door to inform the public, so that based on this knowledge people could make 

electoral choices and bring about policy changes. A journalist’s job was to educate the 

masses on how to behave to achieve the ideals of the Communist Party. The journalist had to 

pass on the illuminated knowledge of the elite (which was supposedly leading the working 

class) about the ideals of the communist society, to the entire population, teach them how to 

conform and behave correctly as Soviet citizens in order to transform the current society into 

the classless Utopia of the future. Soviet reporting had a raison d'etre and a mechanism by 

which it functioned - propaganda - which has rules far removed from those defined as 

journalism.

Although it was essentially a propaganda machine, in some respects the media institution had 

more freedom, pluralism and diversity than other social institutions. Freedom was more 

significant in print media than in electronic media, where television broadcasts in particular 

were under heavy scrutiny.29The authorities tolerated a limited number of critical articles 

focusing on social issues such as corruption or ecological problems; some journalists could 

make implicit hints for some readers to find by reading between the lines. Another function of 

the media was to prepare public opinion for future changes For instance if a certain official 

was out of favour, in order to prepare for his expulsion party-dominated papers would publish 

material about his faults and inadequacies, after which the person was immediately 

discharged. Ironically, while the Soviet media was far removed from reality in its ideological 

coverage, it could all the same 'predict' the future - and not only in its weather forecast. As a 

                                                          

28 Vicken Cheterian and Nina Iskandaryan, eds. 2006. Postsovyetskiye SMI, at Prapagandi k Zhurnalistike, Caucasus Media 
Institute, Yerevan.

29 Sarah Oates. 2005. “Media and Political Communication,” in Developments in Russian Politics 6, ed. Stepshen White, Zvi 
Gitelman and Richard Sakwa 114-129. Palgrave Macmillan, New York.



29

result, the media and reporters enjoyed prestige among the population unequalled by other 

professions. 'People will take a grievance to the office of a newspaper but never think of going 

to the representative they have voted for in single candidate elections' observed a Western 

reporter.30

The relationship between the journalistic community and the rest of the society was a special 

one. The journalist had to be loyal to the party and follow the official line. Very limited 'dissent'
31was tolerated on the pages of printed editions, even less in electronic broadcasting. In 

return, the state guaranteed the work conditions and the material well-being of journalists. 

This could mean creating editorial offices, supplying cameras or paper, to paying salaries and 

offering resort holidays to journalists and their families. The readers, or the audience, had little 

influence over the content of the mass media, and naturally the opinion of the public mattered 

less and influenced even less the work of journalists.

The Soviet journalist was oriented towards the ruling elite in every sense. The journalist 

community received its orders, its working conditions, finances, even bonuses and vacation 

arrangements from the ruling elite, and in return it expressed its loyalty towards the 

Communist Party and its shifting policies. In some cases, the name of the journalist was 

signed under an article by party officials, without the prior consent of the journalist.32

The Soviet public understood those rules, and treated the media accordingly. The 

propagandist machine could function only under the forcibly imposed total monopoly of the 

media sector. Citizens were obliged to subscribe to official papers, foreign literature was 

restricted, contact with foreigners limited, and access to alternative news sources blocked. In 

spite of all this the Soviet state was never completely successful in imposing a total blockade 

of information on the peoples, and a high percentage of citizens were regularly able to follow 

                                                          

30 Patrick Cockburn, Second Chance for Soviet Media,” Financial Times, January 29, 1987

31 The term ‘dissent’ is the appropriate description since any critical reporting was considered strange and subversive.

32 Felicity Barringer, “Pravda Writer Disavows Article on Armenia,” New York Times, march 23, 1988



30

foreign broadcasts with their alternative perspective on news on the Soviet Union and 

international developments.

As party-state control eased the situation changed. As enthusiastic journalists tasted freedom, 

they gradually discovered the possibility to reveal taboos, opportunities to reveal the truth 

about the past, and contrast it with the officially sanctioned lies. During this period of 

excitement, the concerns of the journalists and that of the public concurred. The public was 

hungry for news about the changing conditions of their own society, and the exposure of past 

secrets of the Soviet state that journalists eagerly reported. For the first time in history the 

Soviet journalist experienced genuine popularity; this was the honeymoon period between the 

public and the media; the fifteen minutes of glory for journalists. 

The substance of Moscow based media and that of Yerevan or Baku based media differed, 

but each had its public and worked accordingly according to the local concerns and 

tendencies. There was of course concern over the general future of the USSR and the 

increasing controversy between Soviet and Russian leadership. In the republics however, and 

especially in the South Caucasus there were other specific local concerns and the alliance of 

the media with the newly rising popular, nationalist movement. The liveliest media to develop 

in Central Asia was that in, Tajikistan, but it was short-lived as it was consumed in the fires of 

the civil war (1992-1997) during which more than seventy journalists were killed. Later, the 

prevailing opinion in Tajikistan was that the media freedoms ‘provoked the war’, an idea still 

ingrained years after the signing of the Tajik peace agreement of 1997. 

The Role of Media in Making the Colour Revolutions

In October 2001 more than thirty security officers tried to enter the Rustavi-2 independent 

television channel, supposedly to carry out an investigation into tax evasion. Originally a 

private TV channel, Rustavi-2 was founded a few years previous in the industrial town of 

Rustavi south-east of the Georgian capital but later moved to Tbilisi to become the most

popular, and highly critical media institution. Rustavi-2's coverage of corruption in top 

governmental circles had clearly hit a nerve. Some months earlier, in July 2001 Giorgi Sanaia, 



31

a leading investigative reporter from Rustavi-2 was found dead in his apartment. He had been 

investigating corruption among the political elite. 33Determined to crack down on the station, 

the authorities, closed down Rustavi-2. The management, instead of opening their doors and 

books to, refused to admit the officers. Instead, the television station broadcast the 

confrontation live.34 Thousands of people gathered at the entrance of the television station –

at the time the most popular in Tbilisi. In the days that followed, tens of thousands of people 

congregated in front of the Georgian parliament, to defend media freedom, calling for the 

resignation of the government.

It is hard to picture the Colour Revolutions, peaceful pressurised oustings of autocratic 

regimes as a result of popular mobilization, without independent media bodies. The major 

difference between the Velvet Revolution of 1989 and the Colour Revolutions is that the 

former was the sudden downfall of a totalitarian regime, while the latter occurred in semi-

autocratic systems, in which the where the state tried but failed to control the public space. 

Georgia’s Rustavi-2 events in 2001 led to the collapse of the Georgian government and the 

weakening of the ruling Citizens' Union of Georgia. Members of the CUG left – some the 

'Young Reformers' such as Zurab Zhvania and Mikheil Saakashvili would go on to lead the 

Rose Revolution two years later.

The Rustavi-2 example in which the media helped focus the struggle and leading to a 

revolution is not unique. Likewise in Serbia ‘B92’ an independent radio station was the caught 

up in the struggle between the state attempting to silence its critics, and opposition groups 

that tried to  defend the much-needed freedom of expression. Founded in 1989, this radio 

station was first forcibly shut down in 1991, only to be put back on air in a matter of days. The 

radio station reported on the 1996 student protests against mass electoral violations by the 

Milosevic regime, thus informing the public and helping to mobilize the opposition. 

Consequently As a result, B92 was once more closed down. However it was soon on the air 

                                                          

33 Giorgi Sanaia, a Famous Georgian Journalist, was Found Murdered in His Own Flat, Civil Georgia, July 27, 2001: 
http://www.civil.ge/eng/article.php?id=94&search=Giorgi%20sanaia%20was%20found

34 Alex Lupis, Faded Colors, Committee to protect Journalists, May 9, 2007



32

again, reflecting the delicate balance of power in society between the ruling regime and the 

opposition. In 1999, as NATO attacked Yugoslavia, the authorities took over the B92 studios, 

using them to broadcast official programmes, only to help the radio station move to the 

Internet from where it continued to broadcast.35

Ukraine experienced a similar scenario to Georgia. The first mass movement protesting 

against the autocratic ruling party crystallised around yet another assassinated investigative 

journalist, Heorhii Gongadze. Working for Ukraiins'ka Pravda, a web-based news magazine, 

Gongadze criticised corruption in the Kuchma regime. He disappeared in September 2000. 

His decapitated corpse was discovered two months later in the outskirts of Kiev. Three weeks 

after his body was found, a member of the opposing Socialist party, Oleksandr Moroz 

revealed in parliament the existence of tape recordings of a conversation of Kuchma directly 

implicating the Ukrainian President in the murder of Gongadze.36This 'Cassette Scandal' as 

the event is known in Ukraine sparked popular movement demanding the resignation of 

Kuchma. Many thousands of people demonstrated in downtown Kiev from December 2000 to 

March 2001. This movement, known as 'Ukraine without Kuchma' was the forerunner of the 

Orange Revolution. Emphasising the importance of media in the instigating changing political 

processes, the Ukrainian opposition founded Channel 5 television station in 2003, a station 

that played a vital role in the Orange Revolution.

In addition, the media played another, a more immediate role. The Colour Revolution 

phenomena were non-violent regime changes that took place following contested elections,
37Following mass electoral fraud, a coalition of opposition forces, often led by former 

members of the ruling elite, reject the legitimacy of the official results, and call for mass 

protests. Without independent or opposition-leaning media capable and willing to publicise 

news about electoral violations, and the calls of the opposition candidate for civil 

disobedience, protest acts would be limited to the politically engaged minority and fail to 
                                                          

35 ‘Radio B92 – off the air but on the Net,’ BBC News, Wednesday, march 24, 1999

36 ‘Schemes and Scandals in Ukraine,’ The Economist, January 20, 2001

37 David Anable, 2005. “The Role of Georgia’s Media – and Western Aid – in the Rose Revolution.”



33

initiate mass action. In turn, this would mean autocratic regimes needed to use only minimal 

force to suppress dissenters. The corrupt regimes were reluctant to use force against the 

opposition as the demonstrations swelled to tens of thousands, after which elite coherence 

started to crack, with even parts of the armed forces became neutral or even pro-opposition.38

In summary, a few independent/pro-opposition media played key roles firstly as a source for 

initial contests between pro-regime and dissident forces, and then as important instruments  

to  help  effect mass mobilization making possible the phenomenon of a peaceful revolution.

                                                          

38 Michael Mcfaul. 2005. “Transitions from Post-communism,” Journal of Democracy



34

Methodology

Qualitative content analysis, case study and comparative analysis will be used as the basic 

means of research methodology for developing the given paper. 

Research strategy is deductive, where explanation is achieved by constructing a deductive 

argument to which the phenomenon to be explained is the conclusion.  Here, the discussion 

process is directed from general view to more specific one. 

The major research question is What kind of progress Georgia made since the rose revolution 

and Does Georgian media meet its European Neighborhood Policy Action Plan 

Commitments.

The researcher starts the paper with general overview of media field in the Soviet time, 

however it is followed by the Georgian media condition since the Rose Revolution and as a 

case study researcher presents recent local elections in Georgia held in May, 2010.

The research questions of the case were as such: What were the major topics the news 

programmes covered during pre-elections campaign? (Agenda setting theory is used) And 

how much time were allotted for each mayor’s candidate while their campaigning.

There are used three types of data: Primary (collected by the researcher); Secondary 

(collected by some other researcher and are used in their raw form) and Tertiary (secondary 

data that have been analyzed by someone else)

Comparative analysis are being used in order to make comparison Soviet time Media to Post 

Soviet time and Georgian media in the first years of the Rose Revolution to Georgian media 

today. 



35

Elections media coverage after the Rose Revolution

Following the events of November 2003 that led to Georgia’s Rose Revolution in which 

President Eduard Shevardnadze was overthrown, Georgia held two elections in 2004. The 

first was in January when Mikheil Saakashvili was elected president, while the second was in 

March – parliamentary elections.

Repeat Parliamentary Election, Georgia – 28 March 2004

The International Election Observation Mission (IEOM) for the 28 March partial repeat 

parliamentary election in Georgia is a co-operative undertaking of the OSCE Office for 

Democratic Institutions and Human Rights (OSCE/ODIHR), the OSCE Parliamentary 

Assembly (OSCE PA), the Parliamentary Assembly of the Council of Europe (PACE), and the 

European Parliament (EP).

The 28 March 2004 repeat parliamentary election in Georgia demonstrated commendable 

progress in relation to previous elections. The Georgian authorities have seized the 

opportunity, since the 4 January presidential election, to bring Georgia’s election process in 

closer alignment with European standards for democratic elections, including OSCE 

commitments and Council of Europe standards.39

The Media

The media operates in a pluralistic environment and enjoys freedom of expression. 40State 

TV-1 complied with the legal provisions for the allocation of free airtime (two hours every day), 

                                                          

39 International Observers Preliminary Statement on Elections, Civil.ge, 
http://www.civil.ge/eng/article.php?id=6580&search=repeat%20parliamentary%20elections%202004

40 International Observers Preliminary Statement on Elections, Civil.ge, 
http://www.civil.ge/eng/article.php?id=6580&search=repeat%20parliamentary%20elections%202004



36

although these spots were transmitted well outside prime time. However, the State television 

failed to provide a forum for political debates that are crucial in informing the electorate about 

political parties’ platforms. 

The transmission of political broadcasts by the “Our Adjara” movement during the pre-election 

campaign, making clear reference to the November events, raised questions regarding the 

impartiality of state television. This was all the more concerning since it was broadcast free of 

charge.

Outside the free airtime provided by State TV, media coverage was generally dominated by 

representatives of State institutions and the leading parties, while the opposition was largely 

ignored.

State TV provided extensive and overwhelmingly positive coverage of the current authorities, 

allocating 46% of total airtime to the President, and 20% to government officials. Together 

with the time devoted to the National Movement–Democrats (14%), the pro-governmental 

faction received 80% of the total airtime, illustrating a lack of balanced coverage of the 

campaign.

There was a similar scenario with private electronic media where limited time was devoted to 

opposition parties. Rustavi-2 devoted 38% of its news coverage to the President, about 19% 

to the government, and 14% to the National Movement–Democratic. On Imedi TV, their share 

was 30%, 22%, and 12%, respectively. 

As in previous elections, Adjara TV continued to provide positive and exhaustive coverage of 

the Adjarian authorities and Revival, with largely negative coverage of the President and 

Georgian government officials. In addition, this station confirmed its bias during a stand-off 

                                                                                                                                                                                                      



37

between the Georgian government and the Adjarian authorities, addressing the audience with 

alarmist propaganda.41

In general, the print media provided more balanced coverage than the television stations 

monitored by the IEOM. With few exceptions, criticism of the authorities, as well as of 

opposition parties, was present. The distribution of space among political forces was more 

balanced than on television.

The activity of some local media has reportedly been suffering from undue pressure and 

restrictions, often by local government officials. In Adjara, on several occasions journalists 

were obstructed from operating freely, and even intimidated and physically assaulted. As a 

result of the low-key campaign and the failure of most political parties to mount visible and 

effective campaigns, the media were 

Media monitoring of snap presidential elections campaign - 2008

The Central Election Commission (CEC) released the results of its second media monitoring 

on December 29. Conducted by a contractor, Primetime, it covered the period between 

December 16 and December 22 and looked at four national stations – Rustavi 2, Imedi, Mze 

and the Georgian Public Broadcaster (GPB) – and one Tbilisi-based station - Kavkasia TV. It 

involved both qualitative and quantitative distribution of airtime between the presidential 

candidates, including analysis of the distribution of free and paid political advertisement 

airtime. Imedi TV suspended broadcasts on December 26.

Mikheil Saakashvili still leads in terms of TV advertisements with a total of slightly over seven 

hours of paid airtime and three hours of free airtime. In the previous monitoring period 

(December 10-15) Saakashvili had a total of five hours and 40 minutes of paid airtime. 

Other presidential candidates - Levan Gachechiladze, Davit Gamkrelidze and Shalva 

Natelashvili - mostly rely on free TV ads legally allotted for ‘qualified presidential candidates’ –

                                                          

41 International Observers Preliminary Statement on Elections, Civil.ge, 
http://www.civil.ge/eng/article.php?id=6580&search=repeat%20parliamentary%20elections%202004



38

those nominated by political parties that won at least 4% of the vote in the last parliamentary 

elections and at least 3% of the vote in the last local elections. 

Gamkrelidze, the leader of the New Rights Party, follows Saakashvili with five hours of ads. 

He had just ten minutes of paid airtime. Gachechiladze’s next, with four hours and 36 minutes 

of free ads, and Natelashvili comes in last, with three hours and 40 minutes of free ads. 

Patarkatsishvili was not entitled to free ads, but had 18 minutes of paid airtime. 

In quantitative terms, the research showed that the television stations dedicated the biggest 

share of airtime to Saakashvili; three hours in total. 

Surprisingly, Irina Sarishvili, an underdog presidential candidate, follows with 2 hours and 15 

minutes. The CEC explained that Sarishvili’s appearance on two different political talk shows 

during the monitoring period resulted in her high standing. The CEC-commissioned media 

monitoring involves not only TV news programmes, but also TV political talk shows.

Gachechiladze and Gamkrelidze follow with an hour and 36 minutes and an hour and 14 

minutes, respectively; with Natelashvili (1 hour and 14 minutes), Giorgi Maisashvili (42 

minutes) and Patarkatsishvili (35 minutes) closing the chart. Natelashvili was the most 

frequently mentioned candidate during the previous monitoring period (December 10-15) with 

about two hours, followed by Saakashvili.

Rustavi 2 and Mze TV stations (both part of one media holding company) featured 

Saakashvili more frequently than any other television station. Imedi TV dedicated most of its 

airtime to Gachechiladze and Natelashvili, followed by Maisashvili, Saakashvili, 

Patarkatsishvili and Gamkrelidze. The GPB dedicated most of its airtime to Saakashvili, 

followed by Gamkrelidze and Gachechiladze. 

In qualitative terms, according to the survey, Saakashvili was most frequently mentioned in a

negative tone by Patarkatsidvili, however Saakashvili was menstioned in a positive side more 

ofen. 

Meanwhile, in its interim report, the OSCE/ODIHR election observation mission said that it 



39

had observed a lack of balance in the primetime news coverage of presidential candidates on 

most monitored TV stations.

The report said that between December 7 and December 20, the GPB devoted 41% of its 

political and election news coverage to Saakashvili. 99% of this coverage was positive or 

neutral in tone, according to the interim report. 

The next most covered candidate by the GPB, Gamkrelidze, received 17% of the coverage, 

followed by Gachechiladze with 16% and Natelashvili with 13%. The coverage of these 

candidates was also mostly positive and neutral in tone, according to the report.

The two nationwide private TV stations, Rustavi 2 and Mze adopted a similar approach to 

GPB’s, devoting “the bulk of their news coverage to Mr. Saakashvili.”

Imedi TV, owned by Patarkatsishvili, dedicated the highest share of its prime time political and 

election-related news coverage to Saakashvili - 34%. 

“While some 45% of Mr. Saakashvili’s coverage [by Imedi TV] was positive in tone, as much 

as 15% was negative,” the report reads. 

The next most covered candidates by Imedi TV were Gachechiladze and Patarkatsishvili with 

18% and 17%, respectively. “The tone of their coverage was mainly neutral or positive,” the 

report stated.

Parliamentary Elections, 21 May 2008

From 10 April to 20 May 2008, the OSCE/ODIHR EOM monitored five TV stations and four

daily and weekly newspapers. Media monitoring included quantitative and qualitative analysis 

of the coverage, assessing both the amount of time and space allocated to each candidate 

and the tone of the coverage.

The media in general provided voters with a diverse range of political views, thus allowing 

them to make a more informed choice on election day. Public TV, in particular, offered the 



40

electorate a valuable opportunity to compare parties and candidates through talk shows, free-

of-charge presentations, news reporting of the campaign, and televised debates, including 

one between theUNM and the United Opposition. Private broadcasters also organized talk 

shows with the participation of parties and blocs, giving them an opportunity to introduce their 

candidates. However, the campaign news coverage lacked balance on all monitored TV 

stations apart from public TV, with the UNM receiving the most coverage on almost all 

stations. Most monitored TV channels, including public TV, devoted significant and favourable 

coverage to activities of the authorities. For example, four main TV channels broadcast live a 

22-minute prime time news item about a meeting of the President, cabinet ministers and 

regional officials in Kutaisi. Such substantial coverage went beyond the need and duty to 

inform the public about government activities. Appearances of the President, government 

ministers and local government representatives in the media coverage of ceremonial events 

such as openings of new bus lines, soccer fields, roads or factories, or in activities such as 

the distribution of vouchers, computers or other gifts, usually in the presence of UNM 

candidates, indirectly benefited the UNM campaign.

OSCE/ODIHR Election Observation Mission Final Report said that Rustavi 2 and Mze 

devoted extensive, favourable coverage to the incumbents. After lifting their boycott, both TV 

channels started to cover activities of the main opposition bloc in their news, but such 

coverage was much more limited than that of the authorities and the UNM.42 For example, 

Mze on weekdays broadcast a ten-minute local Tbilisi news program called “Mzera Tbilisi” 

(paid for by the Tbilisi municipal government), which during the monitoring period 

overwhelmingly featured the UNM candidates running in the Tbilisi single-mandate 

constituencies; other candidates running in these constituencies did not receive such 

coverage. Adjara TV adopted a similar approach. Local Tbilisi TV station Kavkazia, in 

contrast, served as a platform for the opposition, allocating the bulk of its coverage to the 

United Opposition and strongly criticizing the UNM and the authorities. The print media 

monitored by the OSCE/ODIHR EOM presented a diverse range of opinions.

                                                          

42 OSCE/ODIHR Election Observation Mission Final Report, 2008 Presidential Elections



41

Case

In the pre-election period the big attention was paid on the broadcasting media as several 

numbers of media monitoring activities were underway by local as well as foreign monitors. 

Television is considered to be the most influential source of news and information in Georgia. 

The Georgian Public Broadcaster (GPB), comprising of three television and two radio 

channels, and private Rustavi 2 and Imedi channels have nationwide coverage. These 

channels are widely perceived as supportive of the government. Two smaller channels, 

Kavkazia and Maestro, are regarded as pro-opposition; however, they cover only Tbilisi.

The European Union Delegation to Georgia and the United Nations Development 

Programme (UNDP) carried out a media monitoring in Georgia during pre elections campaign 

where they have studied the way Georgian TV channels covered local self government 

elections.  

Six Georgian television companies were monitored in the pre-election period. The main news 

bulletins and talk shows on Kavkasia, Georgian Public Broadcaster, Imedi, Maestro, Real TV

and Rustavi 2, were monitored by the Caucasus Research Resource Centre (CRRC) at the 

request of the EU Delegation and UNDP. 43

The 6-week monitoring was conducted in May and June 2010. A group of civil society 

representatives, which included prominent Georgian media professionals, writers and 

researchers, discussed the results in a weekly television show aired by the Georgian Public 

Broadcaster. 

The monitoring of election coverage was undertaken as part of a larger initiative, which aims 

to increase the independence and professionalism of the Georgian media and provide 

balanced and neutral information to the public. The project is implemented by the United 

                                                          

43
Media monitoring of the election campaign: May-June 2010, 

http://undp.org.ge/new/index.php?lang_id=ENG&sec_id=24&info_id=975



42

Nations Development Programme (UNDP) and costs EUR 500,000, being funded by the 

EU.44

According to the final report of media monitoring, in overall the Georgian major TV channels 

allotted quite a long time to political parties and candidates. Compared with rest of the TV 

channels including public broadcaster, Kavkasia TV allotted 523 minutes which is the highest 

index, then comes GPB - 424 minutes, Maestro 402 minutes, Imedi – 383, Real TV – 301 and 

Rustavi 2 – 290 minutes.

Coverage of all candidates/ parties were all calculating in percentages in each TV channel. 

For my case, I have picked up four major candidates (Giorgi Ugulava (55.23 %), Irakli 

Alasania (19.05 %), Giorgi Chanturia (10.7 %), Giorgi Topadze (5.19 %) and Zviad Dzidziguri 

(8.31 %) who collected more than 5% in the Tbilisi Mayor’s elections. 

Coverage of candidates on GPB: Irakli Alasania 19%, Giorgi Chanturia 14%, Giorgi Ugulava 

24%, Zviad Dzidziguri 15%, Giorgi Topadze 9%.

Coverage of candidates on Rustavi 2: Irakli Alasania 24%, Giorgi Chanturia 15%, Giorgi 

Ugulava 34%, Zviad Dzidziguri 13%, Giorgi Topadze 8%.

Coverage of candidates on Imedi: Irakli Alasania 15%, Giorgi Chanturia 12%, Giorgi Ugulava 

44%, Zviad Dzidziguri 9%, Giorgi Topadze 5%.

Coverage of candidates on Kavkasia: Irakli Alasania 28%, Giorgi Chanturia 14%, Giorgi 

Ugulava 27%, Zviad Dzidziguri 14%, Giorgi Topadze 3%.

Coverage of candidates on Maestro: Irakli Alasania 25%, Giorgi Chanturia 12%, Giorgi 

Ugulava 31%, Zviad Dzidziguri 13%, Giorgi Topadze 3%.

Coverage of candidates on real TV: Irakli Alasania 23%, Giorgi Chanturia 9%, Giorgi Ugulava 

38%, Zviad Dzidziguri 15%, Giorgi Topadze 2%.

                                                          

44 Media monitoring of the election campaign: May-June 2010, 
http://undp.org.ge/new/index.php?lang_id=ENG&sec_id=24&info_id=975



43

One of the important aspects of media monitoring was the tone of coverage on Georgian TV 

channels. It should be noted that the tone was more or less balanced and neutrality was 

leading. 

Tone of coverage on GPB: 

Irakli Alasania – 99% neutral, 1% negative.

Giorgi Chanturia – 99% neutral, 1% negative.

Gigi Ugulava – 8% positive, 85% neutral, 1% negative.

Zviad Dzidziguri – 95% neutral, 5% negative

Giorgi Topadze – 100% neutral

Tone of coverage on Rustavi 2: 

Irakli Alasania – 84% neutral, 16% negative.

Giorgi Chanturia – 3% positive, 92% neutral, 5% negative.

Gigi Ugulava – 27% positive, 73% neutral.

Zviad Dzidziguri – 75% neutral, 25% negative

Giorgi Topadze – 100% neutral

Tone of coverage on Imedi: 

Irakli Alasania – 88% neutral, 12% negative.

Giorgi Chanturia – 98% neutral, 1% negative.

Gigi Ugulava – 30% positive, 70% neutral.

Zviad Dzidziguri – 76% neutral, 24% negative

Giorgi Topadze – 94% neutral, 6% negative.

Tone of coverage on Kavkasia: 



44

Irakli Alasania – 4% positive, 96% neutral.

Giorgi Chanturia – 100% neutral

Gigi Ugulava – 1% positive, 64% neutral, 35% negative

Zviad Dzidziguri – 100% neutral.

Giorgi Topadze – 100% neutral.

Tone of coverage on Maestro: 

Irakli Alasania – 100% neutral

Giorgi Chanturia – 98% neutral, 2% negative

Gigi Ugulava –74% neutral, 26% negative

Zviad Dzidziguri – 100% neutral.

Giorgi Topadze – 100% neutral.

Tone of coverage on Real TV: 

Irakli Alasania – 42% neutral, 58 negative.

Giorgi Chanturia – 80% neutral, 20% negative

Gigi Ugulava –24% positive, 76% neutral.

Zviad Dzidziguri – 52% neutral, 48% negative.

Giorgi Topadze – 82% neutral, 18 negative45

From those results we can assume that generally media was balanced while covering 

elections campaign however there are some tendencies of privilege in regards of ruling 

National Movement candidate Ugulava on three major TV channels broadcasting in Georgia 

such as: GPB, Rustavi 2 and Imedi TV. 

                                                          

45Monitoring Georgia’s TV Channels,,  http://www.civil.ge/files/files/CRRC%20MM_Charts_Wave%201-6_ENG.pdf



45

Ambassador Per Eklund, Head of the EU Delegation to Georgia, says that media monitoring 

is the way to strengthen social ties between the media and the public, and It promotes 

independent and professional reporting while encouraging citizens to make informed 

decisions.

“There is a tradition in Georgia that media outlets represent either the authorities or the 

opposition and I think they should not have these labels. The media should aim to report 

things in a balanced, correct manner, not please the authorities or the opposition. They 

should try to satisfy the legitimate need of the public to understand what is happening and the 

public should be able to trust what the media is saying. This is a matter of journalistic ethics 

and competence and about changing the culture in the country,” Ambassador Eklund said. 

This is a process and it begun as we can see several positive trends, among which is GPB 

which significant for its editorial standards as well as journalistic ethics which is closing to 

European standards.

Comparing the standards of Georgian media with European one ambassador Eklund says 

that here in Georgia sometimes media has different understanding, some TV Channels are 

labeled as pro government or pro opposition which makes it difficult to understand media’s 

role. “Media should not become megaphone only for government or opposition but it should 

air balanced accurate account to public,” he said.

During his term Ambassador Eklund has watched several elections held in Georgia recently 

and comparing to previous elections environment he says, progress is obvious.  According to 

him journalists are more motivated to cover the balanced information and protect their ethic 

standards, although this is not fully implemented, at least awareness of journalists have 

increased. Everyone plays its role, it is like foortabll game, you cannot have some members in 

the team playing another game, you have to follow the same rules.  “GPB has a good 

beginning in this field and if it continues in that way this will have spillover effect on other TV 

channels like Rustavi 2, Imedi TV, kavkasia and etc. 46

                                                          

46 This interview is recorded by Eter Tsotniashvili



46

Editor-in-Chief of Rezonansi newspaper and member of the media-monitoring group Lasha 

Tugushi says that the monitoring can be assessed positively because “We made a kind of 

diagnosis of the Georgian media, including gaps and positive elements.” He said that unlike in 

previous elections this media monitoring received very big support from the West, as the EU 

supported it and played a big role in creating an almost exact picture of what the media was 

doing during the election campaign. He said that the EU mission also did its best to ensure 

that debates were broadcast on GPB, though this was not pleasant for the Government. 

Tugushi acknowledged that there are pro-Government and not pro-Government TV channels 

in Georgia but said he does not agree that the latter are significantly pro-opposition, because 

the monitoring stated that so-called pro-opposition TV channels allotted quite a lot of time to 

the ruling party and its candidate. He said that being pro-opposition means habitually looking 

at things from an opposition point of view, and the obvious stations such Kavkasia and 

Maestro are not doing this.47

Media expert Ia Antadze also hails GPB for its ‘more or less’ balanced coverage of the

elections, however she says that during news programmes this balance was not always 

observed, citing the day, when the ruling National Movement presented Gigi Ugulava as its 

Mayoral candidate, when GPB, Imedi and Rustavi 2 reported this news in a similar way, with 

a 23 minute news item aired during each bulletin as its top story. 48

The analyst Gia Nodia49 says that none of the Georgian TV channels have a balanced 

information policy, however the most frequent criticism made is of partiality to the

Government. The three major TV companies which broadcast throughout Georgia are 

frequently attacked for such bias but the press is in a rather different condition and considered 

to be more opposition that Government in orientation. However, as newspapers have less 

influence than TV channels the Government shows an overall ‘profit’ in the media field. Nodia 

                                                          

47 This interview is recorded by Eter Tsotniashvili

48 This interview is recorded by Eter Tsotniashvili

49 This interview is recorded by Eter Tsotniashvili



47

sees another problem in the public's unwillingness and lack of demand for balanced 

information. “It seems people prefer to have their ‘own’ media sources which are in 

compliance with their political views. I do not think everything would be OK if Maestro or 

Kavkasia could broadcast throughout Georgia from tomorrow,” he says.

Despite the problems of TV channels' balance Nodia says that GPB is a good example for 

other stations in terms of having more or less balanced news. “At least it tries,” he says. But 

he adds that in some particular cases it is significant that the station management is more in 

favour of the Government than the opposition “and as it seems the authorities have sufficient

levers to influence their policy.”

Commenting on media coverage of the local elections Nodia says that each political party or 

candidate had an opportunity to present their opinions and plans to the voters. Government 

candidates had certain advantages, however it should be noticed that in Tbilisi the ruling party 

candidate did not have a big advantage as Tbilisi viewers could choose between pro-

Government and pro-opposition channels. 

One thing which is obvious is that TV channels really tried to be more balanced and objective 

than in previous years. They knew that their news coverage would come under strict media 

monitoring. Nodia thinks that the democratic West really has influence on the Georgian media 

and on the country’s democracy in general as the Ggovernment does take into account its 

demands. However despite the fact that the West finances plenty of projects on media 

environment improvement in Georgia these are not very effective because the media itself 

does not show enough desire to uphold professional standards of journalism.

In 2010 The U.S. Government's supported for 18 local NGOs to support civil society and 

media participation of May 30 local elections. The U.S. Agency for International Development 

(USAID) provided USD 450,000 through its Election and Civil Society Project for projects 

designed to underscore the importance of the role of media and civil society in helping to 

guarantee free and fair elections.

One of the projectsl covered media monitoring, candidate debates, election observation and 

monitoring of use of state resources in the election campaign. 



48

The goal of the grant program was to support improved media coverage of candidate debates 

and other pre-election activities to ensure broad public participation.

In the frameworks of this project Magazine Liberali 50carried out media monitoring from April 5 

to May 28, 2010. Five TV Channels Rustavi 2, Imedi TV, Kavkasia, Maestro and GPB were 

selected for monitoring. 

The research says that from 1532 news program aired during that period 39.5% was 

dedicated to the elections. Three TV channels Kavkasia, Maestro and GPB mostly put an 

accent on elections theme.   

Coverage  of elections issues had different dynamics, for instance the major theme of the 

April were voters list and nominating joint candidate of opposition. 

In  overall 37.5% was dedicated to Tbilisi Mayors elections.  News programs mainly were 

covering according to the activity of political parties and candidates in compliance with their 

agenda setting.

Ruling United National Movement has appeared in media a bit later after beginning of the pre 

elections campaign and occupied quite a significant time of news programs. TV stories on 

Giorgi Ugulava appreared at the end of April and following that time stories about Alasania 

and Ugulava were almost equal, although to sum up 2 months Alasania’s activity is more than 

Ugulava.

As for pro opposition TV channels, Maestro covered Ugulava more than Kavkasia, although 

Kavkasia allotted its time for Alasania. 51

Another media monitoring research was carried out by the Ukrainian media monitoring 

company, Pro.mova which was invited by the Central Elections Commission (CEC). Pro.mova 

said that Gigi Ugulava had been allotted the most time by Rustavi 2, Imedi and GPB, ahead 

                                                          

50 Final Results of Media Monitoring, http://www.liberali.ge/node/1958

51 Final results of Media Monitoring, Magazine Liberali, http://www.liberali.ge/node/1958



49

of Irakli Alasania from the Alliance for Georgia. Alasania was given the most time on 

Kavkasia, followed by Ugulava. On Maestro Ugulava and Alasania were given equal time.

Along with three Georgian companies (Prime Time, BCG and IPM), Ukraine's leading 

monitoring company, Pro.mova coordinated media monitoring for the elections on May 30, 

2010. Georgian companies are working on quantitative and basic qualitative monitoring. The 

Ukrainian company prepared a final report of detailed qualitative and summary quantitative 

monitoring results. The reports of all the companies involved will be made available to any 

interested party.

The monitoring methodology wasbased on recommendations from international experts and 

meets international standards. The research was carried out at all news, talk-shows, paid-for 

and free political advertisements broadcast on the central broadcasting channels Rustavi2, 

Imedi, Kavkasia, Maestro, GPB, Second Channel and Adjara.

In addition, it is interesting what kind of attitude did voters have towards the candidates and 

political parties. Broadcasters using people's voice in their news items to create certain 

political contexts: one of the examples can be made a story on Imedi TV, which was about the 

primary several people were asked in the street and none of them supported identifying the 

unified oppositional candidate through sociological survey. So, the reporter highlighted that it 

has become practically impossible to find a person who would be certain in the effectiveness 

of a primary. In a few days, it turned out that "difficult to find" about 12,000 people took part in 

the survey about primary and part of them attended the announcement of results in the Chess 

Palace. 

The story on Maestro TV about the problems people demand the new mayor to solve was not 

balanced. Employment, improvement of municipal services, solving social problems - the 

reporter referred to the results of the research held by the International Republican Institute. 

People asked in the street kept unanimously naming solution of the problem of 

unemployment. The reporter pointed out that those who named other problems first, spoke 

about the necessity of employment in the end.



50

"Much more has to be done," Gigi Ugulava, whose candidacy has not been raised for mayoral 

race yet, repeats the pre-election message of the National Movement. The story about the 

elevator rehabilitation project starts with the story of a 78-year-old woman who, due to the 

restored elevator, put a step on the ground after a 9-year pause. "It's a miracle that we have 

such an elevator," pensioner man of the same building pointed out. And the city mayor was 

giving interview to the TV reporter surrounded by people, on the background of shouts "Bless 

you, son!"52

People's voice on "Imedi" was much more aggressive in the story depicting Zurab 

Noghaideli's visit to Adjara: "What did Noghaideli do for Adjara?" "Putin's puppet ! Do I look 

like a doll to be pushed and brought to the action?!" - voices were heard from people.

Often in stories where politicians appear among people, no people's voice can be heard. No 

one asked for opinion those people, for example, who gathered at the "Tbiliselebi" publishing 

house or people in front of the parliament protesting against illegal imprisonments, or people 

attending the announcement of primary results; especially that during the presentation of 

those results Zviad Dzidziguri referred to the 80-percent support and said that regulating 

relations with Russia was their demand. Author of none of the stories who covered the 

meeting came up with the idea to ask people on the presentation and find out what they really 

thought

                                                          

52 Rusudan Rukhadze, pre-election voice, Pre-election voice, Magazine Liberali, 
http://liberali.ge/node/1998



51

Theory

The study employs theoretical perspectives derived from the theories of Framing and 

Agenda-setting. 

Framing Theory

There a number of definitions of framing offered by scholars, including problem definitions, 

causal interpretations, moral evaluations and treatment recommendations and key themes, 

phrases and words. The constructionist approach to framing argues that ‘‘framing 

incorporates a wider range of factors than priming and agenda setting, which are both 

cognitive concepts,’’ and that ‘‘frames are tied in with culture as a macro societal structure.’’

Despite the large number of differing definitions, framing is essentially the process of 

selecting and organising information in order to produce stories. 53Among the most commonly 

used definitions are Entman’s:  “To frame is to select some aspects of a perceived reality and 

make them more salient in a communicating text, in such a way as to promote a particular 

problem definition, causal interpretation, moral evaluation, and/or treatment recommendation 

for the item described and Reese’s: “Framing refers to the way events and issues are 

organised and made sense of, especially by the media, media professionals and their 

audiences”.

According to Reese, the mass media is able to frame issues and so direct public debate, and 

“Public deliberation, therefore, is not a harmonious process but an ideological contest and 

political struggle. Actors in the public arena struggle over the right to define and shape issues, 

as well as the discourse surrounding these issues. Sometimes, actors struggle mightily to 

keep important issues off the public agenda”. 54As the modern mass media is able to highlight 

particular issues and present stories in a certain light it has a significant role in political and 

                                                          

53 Theory Into Practice: Framing, the News Media, and Collective Action . Charlotte Ryan, 1991

54 Framing as a strategic action in public deliberation, Z Pan, GM Kosicki, 2001



52

public debate as well as, social movement. “Frames invite us to think about social 

phenomena in a certain way, often by appealing to basic psychological biases. Studies have 

examined, for example, the effects of information that emphasises positive or negative 

aspects, the individual or the collective, and the episodic or the thematic” 55

It is almost inconceivable for news making to occur without framing as framing is an integral 

feature of the news-making process. Journalists define and research the information which 

best fits their organising ideas. For example, when analysing issues it is often assumed their 

definition is obvious. Sometimes it can be useful to group a set of concerns and give it a 

name, for example, the “drug issue,” however framing reminds us that the way issues are 

defined can itself be problematic.

Framing is particularly important to this study. Using framing theory will enable us to see 

which characteristics of the event studied were the most emphasised, how the media reported 

the subsequent social and political instability and what agenda the media presented to the 

public during the event.

Agenda-setting theory is considered as the basis for framing theory, which in turn is also 

referred to as the second level of agenda setting56. The first dimension, agenda setting itself, 

is transmitting issue salience from the media to the public. The second dimension is the 

media’s role in framing these issues in the public mind.

To date there have been no studies on the influence of the media’s agenda on public agenda 

in societies such as Georgia. Since the memory of the communist media during Soviet times 

is still fresh, the media has low credibility. Georgia is still a society of oral culture in which 

informal, personal sources have the highest credibility, therefore it is unclear whether the 

media sets public agenda or how it participates in the public agenda-setting process.

                                                          

55
Framing public life: Perspectives on media and our understanding of the social world, Reese, 2001

56The Agenda-Setting Role of Mass Communication, Maxwell McCombs Tamara Bell, 1996



53

Agenda-setting theory is important to this research in a tangential sense; this study will not 

determine whether the media influenced the public agenda in this particular case as since this 

event occurred in 2001, too much time has passed to conduct a survey to compare the media 

agenda with the public’s agenda. However numerous studies of agenda-setting have 

indicated that the media has this ability, so it is important to know what agenda the media 

communicated in the likelihood that the media in Georgia is also performing an agenda-

setting function. Additional research should be carried out to see whether the agenda the 

media set in other events was adopted by the public.

History and Orientation

The function of agenda-setting refers to the media’s ability to raise the importance of an issue 

in the public mind. As far back as 1922, the newspaper columnist Walter Lippman was 

concerned that the media had the power to present images to the public. In his book Public 

Opinion (1922), he proposed that the mass media influenced the images we create of the 

world, which are often inaccurate and incomplete. In 1968, during the US Presidential 

elections, McCombs and Shaw conducted the first empirical test of Lippmann’s theory. 

Chapel Hill, N.C was deemed suitable for determining the effects of the media since it had a 

large number of undecided voters. The study sought to find a correlation between the 

importance of issues in public opinion and media content. The results showed a strong 

relationship between the public’s and the media’s agenda indicating the media’s ability to 

influence public opinion. Following further studies in 1972 and 1976 they concluded that the 

mass media exerted a significant influence on what voters considered to be the major issues 

in electoral campaigns.

Agenda-setting describes the very powerful influence exerted by the media in shaping our 

ideas about what issues are important. There are two basic assumptions in most research on 

agenda-setting: (1) the press and the media do not reflect reality, they filter and shape it; (2) 

the media’s concentration on relatively few issues leads the public to perceive those as more 

important than others. Noteworthy aspects of the agenda-setting role of mass communication 

are its time frame and the different agenda-setting potential of various media forms. It is 



54

clearly fitting to use agenda-setting theory to help us understand the pervasive role of the 

media (for example in political communication systems).

Our argument in this paper is based on two ideas. The first is that election campaigns can 

and often do influence voting behaviour and electoral outcomes; the second is that election 

campaigns typically focus on a small set of issues. 

Framing and Agenda Setting Theory

Tankard, Hendrickson, Silberman, Bliss, and Ghanem 57described a media frame as ‘‘the 

central organising idea for news content that supplies a context and suggests what the issue 

is through the use of selection, emphasis, exclusion and elaboration.’’ McCombs has 

suggested that in the language of the second level of agenda-setting, ‘‘framing is the selection 

of a restricted number of thematically related attributes for inclusion on the media agenda 

when a particular object is discussed.’’ He argues that there are several other agendas of 

attributes besides the issues and traits of political candidates and a good theoretical map is 

therefore needed to bring order to the vastly different kinds of frames discussed in various 

studies.

There is no universal agreement among scholars that second-level agenda-setting is 

equivalent to framing, at least not to more abstract, or macro-level, framing. Gamson 
58explains framing in terms of a ‘‘signature matrix’’ that includes various condensing symbols 

(exemplars, catchphrases, metaphors, depictions, visual images, taglines), and reasoning 

devices (cause and effect, appeals to principles or moral claims). Some would argue that 

second-level agenda setting is more like the first part of this matrix than the second, because 

                                                          

57 The convergence of agenda setting and framing, Tankard, Hendrickson, Silberman,
Bliss, and Ghanem (1991)

58 Framing as a theory of media effects, Gamson (1992)



55

it is easier to think of condensing symbols as attributes of a given object but more difficult to 

think of reasoning devices as attributes (Weaver, McCombs, & Shaw, 2004).

Priming and agenda setting

Several scholars have become interested in the consequences of the media’s agenda setting 

on public opinion and government policy. This focus on the effects of agenda setting for public 

opinion (sometimes called priming), can be traced back at least as far as Weaver, McCombs, 

and Spellman. 59In their study, they speculated on the effects of Watergate news coverage 

that the media may suggest which issues to use in evaluating political actors. They did not 

however use the term priming to describe this process.

Over a decade later, in 1987, their speculation was supported when Iyengar and Kinder 

(1987), in controlled field experiments, linked television agenda-setting effects to evaluations 

of the U.S. President in a demonstration of what some psychologists have called priming –

giving certain issues or attributes more prominence and more likely to be used in forming 

opinions. In 1991, even after taking into account various demographic and media-use factors, 

Weaver found that increased concern over the federal budget deficit was linked to increased

knowledge of the possible causes and solutions of this problem, stronger and more polarised 

opinions, and a greater likelihood of engaging in some form of political behaviour over the 

issue.

Willnat argues 60 that the theoretical explanations for these correlations, in particular those 

between agenda setting and behaviour, have not been well developed, but the alliance of 

priming and agenda setting has strengthened the theoretical base of agenda-setting effects 

                                                          

59  David H. Weaver, Maxwell E. McCombs, and Charles Spellman “Watergate and the Media: A Case Study of 
Agenda-Setting”.

60 Agenda setting and priming: Conceptual links and differences, Lars Willnat



56

by providing ‘‘a better understanding of how the mass media not only tell us ‘what to think 

about’ but also ‘what to think’ ’’ 

Scheufele maintains61 that the theoretical premises of agenda setting and framing are 

different. He argues that  agenda setting (and priming) rely on the theory of attitude 

accessibility, by increasing the salience of issues and thus the ease with which they can be 

retrieved from memory when making political judgments, whereas framing is based on 

prospect theory, which assumes that subtle changes in the description of a situation cause 

interpretive schemas in the potential voter that influence the interpretation of information 

rather than making certain aspects of the issue more important.

While second-level agenda setting and framing might not be identical processes, similarities 

do exist. Both are more concerned with how issues or entities (people, groups, organisations, 

countries, etc.) are depicted in the media than with which issues or entities are more or less 

prominently reported. They both also focus on the most salient or prominent aspects, or 

themes or descriptions, of the entities of interest.

Both are concerned with ways of thinking rather than objects of thinking. But framing does 

seem to include a broader range of cognitive processes than second-level agenda setting –

for example causal reasoning, appeals to principles, moral evaluations, and 

recommendations for treatment of problems.

It seems likely that agenda setting and priming are based on more similar cognitive 

processes, as Scheufele suggests, because both are salience based, although agenda 

setting seems to be more than just a matter of accessibility .

To sum up, while there are similarities and connections between agenda setting, priming, and 

framing, they are not identical approaches. It is interesting that while, over the past decade 

framing studies have far outnumbered both agenda setting and priming studies, framing 

seems to be the least well defined of the three – conceptually and operationally. Future 

                                                          

61 Framing, agenda setting, and priming: The evolution of three media effects models, Scheufele(2000)



57

studies should concentrate on defining frames and framing more clearly, clarify the similarities 

and differences, and explore the relationships between framing and agenda setting, and 

between framing and priming. 

Elections

The roles of issues and campaigns in elections are a recurringly discussed in political science 

literature. Traditional democratic theory holds that campaigns inform citizens, offer them clear 

and distinct choices between candidates on the issues and motivate them to participate in 

elections. It is understood that voters assimilate the information they receive from campaigns 

and cast their ballots accordingly for the candidate who most directly addressed their 

concerns. 62Early empirical research on campaigns and elections, however, demonstrated 

that voters' sociological characteristics and partisan attachments were usually more important 

than issues, as well as campaigns and other short-term forces in influencing how people vote.

Issue Voting

Political scientists have debated the conditions necessary for issue voting 63and whether it is 

prospective or retrospective. In general, experts agree that for issue voting to occur voters 

must have access to the positions held on various issues by each candidate, be able to 

distinguish between them, and compare the candidates' positions to their own beliefs and 

priorities. Early consensus in this discipline concluded that voters generally could not meet 

these criteria. Firstly, ambiguous policy positions can actually make a candidate more 

appealing to voters. Secondly, voters are remarkably uninformed about issues.Finally, few 

individuals have a consistent set of personal beliefs against which they can judge candidates' 

positions. However voters apparently believe that issues should be a factor in their voting 

decision mechanism. Voters dislike being uncertain of candidates' issues (Bartels 1988). 

                                                          

62 Agenda setting in congressional elections: The impact of issues and campaigns on voting behavior, OG Abbe, 
J Goodliffe, PS Herrnson

63 Reciprocal Effects of Policy Preferences, Party Loyalties and the Vote, Benjamin I. Page, Calvin C. Jones. 
http://www.jstor.org/pss/1953990



58

Nevertheless, this preference for issue clarity does not result in all voters being able to recall 

the major issues on which Congressional elections were fought.

Two categories of theories link issues and voting behaviour. Spatial theories dictate that 

candidates adopt positions on issues that appeal to the median voter 64. Empirical research 

demonstrates voters' preferences vary by issue, making it tricky for a candidate to choose the 

equilibrium position. 65Partisan characteristics of a district, such as the number of partisans 

and the degree of polarisation, can give candidates incentives to have diverging platforms, 

converging platforms or ambiguous platforms. According to retrospective voting theories 

voters look at previous policy decisions to predict the candidates' and parties' future actions, 

making each election a referendum on the candidate's performance and forcing the 

candidates to emphasise their successes and their opponent's failures.

Agenda Setting Theory in Elections

Agenda setting theory gives issues a more prominent role in influencing voting decisions and 

provides a useful framework for analysing elections. Campaign news coverage 66 and 

advertising can influence the significance 67of issues and national events in citizens' 

calculations. Candidates use their campaigns to try to set the election agenda, thus 

influencing the issues by which they are judged. Campaign activities have both direct and 

indirect effects on voters; advertising influences voters' issue preferences and candidate 

evaluations. Campaign events also generate news coverage, which also influences voters. 

Candidates can pursue at least two different advertising strategies to set the election agenda 

                                                          

64 Downs 1957; Black 1958; Davis, Hinich, and Ordeshook 1970; Calvert 1985

65 Candidate equilibrium and the behavioral model of the vote, RS Erikson, DW Romero, 
http://www.jstor.org/pss/1963255

66 COMMUNICATION AND OPINION, Donald R. Kinder

67 Effects of political advertising, Atkin et al. 1973; McClure and Patterson 1974; Rothschild and Ray 1974; Atkin 
and Heald 1976. http://www.jstor.org/pss/2748206



59

68Using an "issue ownership" strategy, candidates try to increase the salience of issues in 

which their party has displayed a competent record. In a "riding the wave" strategy, 

candidates coordinate their advertising with those issues covered in the news. Ansolabehere 

and Iyengar's experimental research proposes that only the issue ownership strategy is 

effective at winning votes. When candidates focus their campaign on issues that favour their 

party, they have a bigger positive impact on voters than the news.

Unlike party-owned issues, election agendas vary routinely, as they are continually influenced 

by the media, local conditions, and candidates' campaign activities. Petrocik hypothesises 

that electorate will vote for candidates whose party appears the most competent to deal with 

the issues dominating the election. Candidates use their campaigns to emphasise problems 

and solutions on issues their party "owns". When an election focuses on issues that favour 

the opposing party candidates try to divert the agenda to parts of these issues that favour 

their party. For example, in US elections, when the election agenda focuses on an increase in 

crime rates, which favours the Republicans, Democrats attribute the problem to failures of the 

educational system, aiming to make the election a referendum on an issue their party owns. 

Petrocik shows that voters in the 1980 US Presidential election recognised differences in the 

parties' abilities to deal with specific issues. Candidates emphasised issues that their party 

owned, and voters, especially weaker partisans, voted for the party whose reputation was the 

strongest on the issues they were most concerned about. Aggregate-level analysis supports 

the issue ownership theory in Congressional elections. When challengers run on issues that 

are traditionally associated with their party, they win approximately three percent more votes 

than those candidates who run on the opposing party's issues. 69

We theorise that voters are more likely to vote for candidates who campaign on party-owned 

issues that are important to the voter. We also assume that the effect of issues is greater for 

                                                          

68 Does attack advertising demobilize the electorate?, Ansolabehere and Iyengar 1994.

69 Agenda setting in congressional elections: The impact of issues and campaigns on voting behavior, Herrnson
2000: 232-34



60

independent voters than for party followers. Clearly undecided voters should be more 

responsive to issues because they do not use party affiliation as a voting cue.

There is strong evidence that partisan voters care about issues that are favourably associated 

with their party. When it came to voting decisions, majorities of partisan voters identified 

issues owned by their party as those that were most important. Voters were also more likely 

to share issue priorities with candidates who campaigned on issues owned by the candidate's 

party. These findings suggest that party leaders and individual candidates must campaign on 

a well-defined agenda for party-owned issues to have an impact. Study results suggest that 

had the Republicans followed this strategy in 1998 they would not have lost seats. Finally, it is 

believed that independents are more responsive to shared issue priorities than party 

identifiers. The impact of agreement with the Democratic candidate on a Democratic-owned 

issue was two to three times greater for independent voters than for partisan voters. Overall, 

these findings demonstrate that campaigning on party-owned issues is an effective strategy 

for setting the election agenda. Candidates who campaign on issues traditionally associated 

with their party lead voters to focus on those issues and use them to cast their ballots. The 

level to which a candidate is able to set the agenda affects the level of support received from 

party identifiers. Campaigning on party-owned issues also helps candidates win the support 

of independent voters, whose vote can often be the difference between success and defeat in 

close races. Candidates who succeed in dominating the issue agenda have a definite 

advantage in elections.

The role of the press is to focus attention on a few public issues in addition to other aspects of 

public affairs. This agenda setting role is the involuntary result of the necessity for the news 

media and their limited capacity to select issues to be addressed each day. ‘Agenda’ is strictly 

a descriptive term for a prioritised list of the major subjects found in newspapers, television 

news programmes and other mass media messages, or those that the public and policy 

makers view as important. 

Shanto Iyengar and Donald Kinder demonstrated these priming effects in a series of 

experiments that compared two groups, one group saw no television news stories on a 

particular issue during the week, while the other watched television news stories on that 

issue. Among those exposed to major news coverage on one or more of five different issues 



61

– defence, inflation, arms control, civil rights, and unemployment—their ratings of Presidential 

performance on these issues influenced their overall opinion about the President’s 

performance far more than among those for whom these issues were not particularly salient. 

In effect, the press set the agenda of issues that citizens drew upon in making their overall 

judgments of Presidential performance. This is a powerful extension of the press's role in the 

formation of public opinion.

Attribute agenda setting involves a third consequence of agenda-setting effects – the link 

between the prominence of particular attributes possessed by an object and opinions about 

that object. Obviously, the images in people's minds, which include both substantive attributes 

and the affective tone of these attributes, are related to their opinions. If the press sets the 

public agenda, who sets the press’ agenda? The pattern of news coverage that defines the 

press agenda results from the traditions of journalism – daily interactions among news 

organisations, and the continuous interactions of news organisations with various sources 

and their agendas, especially policymakers in Government.

Traditions and routines of journalism are at the centre of the layers of influence on the press 

agenda and the press itself is the final authority on what constitutes the press agenda – which 

events and topics will be reported and how they will be presented. Journalists’ penchants for 

conflict, negative news and political maneuvering are well documented. The result is a public 

affairs agenda often far removed from the reality of a situation and practically never a fully 

representative picture of the public arena.70

Journalists habitually look around to check their sense of news by watching the work of their 

colleagues, especially of those at elite organisations such as the Washington Post in the US, 

The Times in the UK, and respected television networks such as the BBC. The previously 

mentioned 1968 Chapel Hill study, which included elite newspapers in addition to local 

newspapers and news magazines, found a high degree of homogeneity among the agendas 

of all nine news media studied. This homogeneity is not limited to election years. The New 

York Times frequently functions as an agenda-setter for other members of the press, both print 

and electronic, especially in initiating new topics on the news agenda.

                                                          

70 The Press, Geneva Overholser, Kathleen Hall Jamieson



62

External sources of the press agenda include public officials, ranging from the President of 

the United States to local officeholders and administrators, a huge network of public relations 

activities and, especially during elections, political-campaign organisations. These standard 

sources of news for journalists have far more sway than ordinary citizens and grassroots 

community organisations in deciding which issues the press talks about and how it talks about 

them. To publish a newspaper or  broadcast a news programme every day requires an 

organised system, and such systems tend to centre on key government officials and 

institutions as their major sources of news. In turn, these sources frequently have public 

information operations such as Public Relations departments and Press officers to facilitate 

media coverage of their activities. While these sources will not fully determine the press 

agenda, they can have considerable influence on what is reported and how it is covered.

Elections are a unique case, and during Presidential elections political campaigns enjoy 

considerable success in setting the press agenda during the early stages. Depending on the 

length of the campaign, this influence may diminish as the campaign moves toward Election 

Day and garners greater attention from journalists. On the other hand, in local elections, 

where there are fewer journalistic resources, the candidates' influence on the press agenda is 

less varying and tends to be stronger. The greater independence of the press in national 

elections may, in part, be due to the influence that sectors of the news media have on each 

other. In turn, this homogeneity of press coverage sometimes exerts an agenda-setting 

influence on the messages of the candidates.

In general public relations activities in both the public and the private sector influence the 

press agenda. Over a twenty-year period, Leon Sigal found that nearly half of the front-page 

stories in the New York Times and Washington Post were based on press releases, press 

conferences, or other information subsidies provided by organised public relations efforts. 

However, reiterating the point made previously, the press is the final decision-maker of what 

is on the press agenda, selecting from the stream of agendas presented by officials, political 

actors, and others those topics regard most newsworthy.71

                                                          

71 71 The Press, Geneva Overholser, Kathleen Hall Jamieson



63

Public Judgment

The media greatly influences public opinion and the formation of public policy. To a large 

degree, the press agenda leads the attention of the public and policymakers to specific issues 

and situations and to particular aspects and points about those situations. On the positive 

side this is a factor in creating consensus in society. However, this contribution can be 

negative. Although the press agenda is not immune to influence from real-world situations or 

news sources, including policymakers, in much of the world the press enjoys considerable 

freedom in the construction of its agenda, a freedom that sometimes results in images that 

are poorly related to reality.

Fortunately, the public itself and policy makers (or at least major portions of those groups) 

operate as a safeguard on the agenda-setting influence of the press. In particular, in a 

democracy, it is the public that are the ultimate source of authority in deciding the relevance 

of the objects and features on the press agenda. This leads to a final question about how 

much the press agenda contributes (and could contribute more) to the process of deliberation 

through which society sets its goals and the way to achieve them..

Journalists should be less concerned about status and their own fame, and news 

organisations should be cautious of the risks of “brand building" through a thirst for journalism 

awards. In the 1970s an award mentality swept through the journalism profession resulting in 

newspapers paying more attention to the overall look, length and format of their reports than 

how the information would be received by their readers. The objective became the prize 

rather than the journalism. Journalists should be independent – thus they should end their 

involvement with press clubs and follies with Government and business officials whom they 

are employed to cover, and eliminate correspondents' association dinners, and activities that 

encourage socialising with the very people they should be covering. Journalists should stop 

accepting speakers' fees, sometimes in the thousands of dollars, from organisations and 

institutions that they should be covering. Reporters should not be allowed to vote on awards 

given to the people they cover, whether this be in sports, entertainment or anything other 



64

field. It is obvious that press junkets compromise journalistic integrity and should be dis-

couraged.72

Finally, journalists must report on themselves. At most newspapers the media reporters, at 

best, generally produce average work. They don't think about visiting other newsrooms and 

they don't write about their own newspapers. Stories in many areas should mention the 

relevance to the newspaper, magazine, or broadcast station: stories about downtown 

development (for example, Times Square in New York, where the New York Times may 

benefit from particular projects), about use of immigrant labour, about the lack of coverage of 

the Federal Communications Commission proposal to loosen ownership rules. This 

responsibility is for all newsroom editors, not only media reporters. Despite their introduction 

in the 1980s, news organisation ombudsmen have not produced many good results. Many 

are hired because editors believe they will be team players. Many take on this duty after long 

careers at the organisations in which they are given an ombudsman role. Sydney Schanberg, 

one of the USA’s most distinguished reporters and writers, approached top news organi-

sations about a position as a media writer who would give journalism the same scrutiny that 

journalism is supposed to give other areas of American life. For three years, he was 

unsuccessful in securing such a role.

Explaining media’s role in voters decision-making process during the elections 

through Agenda Setting Theory

Following the explanation of concept of Agenda Setting Theory, now we can assume that it is 

in compliance with decision-making process of voters before putting their ballots into the 

election boxes. Agenda Setting Theory explains how the media sector influences on society’s 

opinion formation which is due to the several factors including media coverage of certain 

political parties or candidates. 

                                                          

72 72 The Press, Geneva Overholser, Kathleen Hall Jamieson



65

The fact that none of the opposition parties could receive any significant number of votes in 

the regions of Georgia could be caused by not appropriate and well balanced news 

programmes in the regions as only three major TV Channels (considered to be state 

controlled) are broadcasted there. 

The fact that you have information only from one side and each news programme starts with 

ruling party elections campaign and its candidates speeches while meeting with population, 

this influences on voters and made them to think that government does its best but "much 

more has to be done.”



66

Conclusion

Despite a number of serious challenges the Georgian media is developing in a positive way 

and coverage of recent elections is one good example of this. But problems remain and it is 

up to government and media representatives to try improving the gaps this sector faces. What 

is for sure is that media independence is protected by the law and this should not be violated 

as society needs objective, balanced information which will help them to realize the existing 

situation in the country including its progress or failures. 

Several recommendations can be given to government of Georgia, parliament, civil society 

and media. 

To the government/ parliament of Georgia:  

 Amend the Law on Broadcasting which will legally guarantee the transparency of the 

media owners, at the legal entity level as well as the individual level; specifically it 

should be stated explicitly in the Law on Broadcasting that the media owner company 

should not be registered in any of the off-shore zones. 

 Amend legislation, particularly the Law on Broadcasting to avoid meditation (direct or 

indirect, through a third party, etc.) of the media services;

To the media: 

 Develop a model for a solid and active professional union;

 Create effective mechanisms of self-regulation and maintain professional standards;

 Provide professional standards and focus on regularly raising the level of professional 

skills and professional improvement;

 Initiate legal procedures, especially when freedom of speech is violated and the 

fulfillment of professional duties is hindered.

To the European Union: 



67

 Emphasize the need of editorial independence of national TV  companies as the main 

priority in media policies while negotiating with the Government of Georgia;

 Continue to promote independent media outlets and individual projects so that they 

can continue to function until a healthy market economy is developed through funding, 

through facilitating training and educational programs, through programs of resident 

consultants.

 Support conducting quarterly content and financial monitoring of the Georgian media 

by funding programs and competitions aiming at quantitative and qualitative analysis of 

Georgian media 

 Facilitate the strengthening of independent professional associations aimed at 

strengthening freedom of media and promoting professional standards of journalists.

As former editor-in-chief of Time Henry Anatole Grunwald said “Journalism can never be 

silent: that is its greatest virtue and its greatest fault. It must speak, and speak immediately, 

while the echoes of wonder, the claims of triumph and the signs of horror are still in the air.”



68

Bibliography: 

The EU-Georgia Action Plan, 
http://ec.europa.eu/environment/enlarg/pdf/enp_action_plan_georgia.pdf

RICHTER, Andrei. (2007). Post-soviet perspective on censorship and freedom of the media. 
Moscow: Izdatelstvo “IKAR”. 328 p. ISBN 978-5-98405-043-1.

Hiebert, Ray. “Transition: From the End of the Old Regime to 1996” in Eastern European 
Journalism

Splichal, Slavko. Media Beyond Socialism: Theory and Practice in East-Central Europe. 
Boulder: West view Press, 1994 (p.43)

Milton, Andrew K. The Rational Politician: Exploiting the Media in New Democracies. 
Aldershot; Brookfield, VT.: Ashgate Publishing Ltd., 2000. 

Splichal, Slavko. Media Beyond Socialism: Theory and Practice in East-Central Europe. 
Boulder: Westview Press, 1994. 

Goban-Klas, Tomasz. The Orchestration of the Media: the Politics of Mass

Price, Monroe E. and Krug, Peter, op. cit.

Post-Communism and the Media in Eastern Europe (edited by Patrick H. O’Neil). London; 
Portland, OR: F. Cass, 1997.

Mickiewicz, Ellen. Changing channels: television and the struggle for power in Russia. New 
York, Oxford University Press, 1997 and Mickiewicz, Ellen. Soviet Political Schools; the 
Communist Party Adult Instruction System. New Haven, Yale University Press, 1967. 

Political and Economic Trajectories in Post-Communist Regimes in Liberalization and Leninist 
Legacies: Comparative Perspectives on Democratic Transitions (Beverly Crawford and Arend 
Lijphart, editors). Berkeley, Calif.: International and Area Studies, 1997. 

Jowitt, Kenneth. “Weber, Trotsky and Holmes on the study of Leninist regimes” in Journal of 
International Affairs, Summer 1991, p. 31-50. FIGHTING LEGACY: MEDIA REFORM IN 
POST-COMMUNIST EUROPE 4

Brokos, Lajos. “Comments on Fischer and Sahay,” in Transition and Growth in Post-
Communist Countries: the Ten-Year Experience (edited by Lucjan T. Orlowski). Cheltenjam, 
UK; Northampton, MA: Edward Elgar, 2001.



69

“Throughout 1999, the authorities used both old and new tools for harassing independent 
journalists. These ranged from the long-standing practices of ‘official warnings,’ the denial of 
official information, interference in printing houses, arrests, bullying and street beatings

Ukraine in IJNet archives

“Comparative Analysis of Independent Media Development in Post-Communist Russia and 
Ukraine,” published by Internews-Russia. July 1997.

“Ukraine Media Analysis.” IREX/ProMedia – Ukraine.

Berekashvili Tamar (2009) Trends in Georgia’s Mass Media after the Rose Revolution

Cheterian, Vicken (2009) Colour Revolutions and the Media: Where is the Scoop?

Vicken Cheterian and Nina Iskandaryan, eds. 2006. Postsovyetskiye SMI, at Prapagandi k 
Zhurnalistike, Caucasus Media Institute, Yerevan.

Sarah Oates. 2005. “Media and Political Communication,” in Developments in Russian 
Politics 6, ed. Stepshen White, Zvi Gitelman and Richard Sakwa 114-129. Palgrave 
Macmillan, New York.

Patrick Cockburn, Second Chance for Soviet Media,” Financial Times, January 29, 1987

The term ‘dissent’ is the appropriate description since any critical reporting was considered 
strange and subversive.

Felicity Barringer, “Pravda Writer Disavows Article on Armenia,” New York Times, march 23, 
1988

Civil.ge 
http://www.civil.ge/eng/article.php?id=94&search=Giorgi%20sanaia%20was%20found

Alex Lupis, Faded Colors, Committee to protect Journalists, May 9, 2007

‘Radio B92 – off the air but on the Net,’ BBC News, Wednesday, march 24, 1999

‘Schemes and Scandals in Ukraine,’ The Economist, January 20, 2001

David Anable, 2005. “The Role of Georgia’s Media – and Western Aid – in the Rose 
Revolution.”

Michael Mcfaul. 2005. “Transitions from Post-communism,” Journal of Democracy

International Observers Preliminary Statement on Elections, Civil.ge, 
http://www.civil.ge/eng/article.php?id=6580&search=repeat%20parliamentary%20elections%2
02004



70

Onternational Observers Preliminary Statement on Elections, Civil.ge, 
http://www.civil.ge/eng/article.php?id=6580&search=repeat%20parliamentary%20elections%2
02004

International Observers Preliminary Statement on Elections, Civil.ge, 
http://www.civil.ge/eng/article.php?id=6580&search=repeat%20parliamentary%20elections%2
02004

OSCE/ODIHR Election Observation Mission Final Report, 2008 Presidential Elections

Media monitoring of the election campaign: May-June 2010, 
http://undp.org.ge/new/index.php?lang_id=ENG&sec_id=24&info_id=975

Monitoring Georgia’s TV Channels,,  
http://www.civil.ge/files/files/CRRC%20MM_Charts_Wave%201-6_ENG.pdf

Liberali Magazine. Final results of Media Monitoring, Magazine Liberali, 
http://www.liberali.ge/node/1958

Rusudan Rukhadze, pre-election voice, Pre-election voice, Magazine Liberali, 
http://liberali.ge/node/1998

Framing as a theory of media effects, Gamson (1992)

David H. Weaver, Maxwell E. McCombs, and Charles Spellman “Watergate and the Media: A 
Case Study of Agenda-Setting”.

Agenda setting and priming: Conceptual links and differences, Lars Willnat

Framing, agenda setting, and priming: The evolution of three media effects models, 
Scheufele(2000)

Agenda setting in congressional elections: The impact of issues and campaigns on voting 
behavior, OG Abbe, J Goodliffe, PS Herrnson

Reciprocal Effects of Policy Preferences, Party Loyalties and the Vote, Benjamin I. Page, 
Calvin C. Jones. http://www.jstor.org/pss/1953990

Downs 1957; Black 1958; Davis, Hinich, and Ordeshook 1970; Calvert 1985

Candidate equilibrium and the behavioral model of the vote, RS Erikson, DW Romero, 
http://www.jstor.org/pss/1963255

COMMUNICATION AND OPINION, Donald R. Kinder



71

Effects of political advertising, Atkin et al. 1973; McClure and Patterson 1974; Rothschild and 
Ray 1974; Atkin and Heald 1976. http://www.jstor.org/pss/2748206

Does attack advertising demobilize the electorate?, Ansolabehere and Iyengar 1994.

Agenda setting in congressional elections: The impact of issues and campaigns on voting 
behavior, Herrnson 2000: 232-34

The Press, Geneva Overholser, Kathleen Hall Jamieson


